Tumvante eller 3 fingervante?

Henriku

Aktiv medlem
12 apr 2012
76
0
6
Piteå
Tjena, funderar på att köpa rediga handskar då jag lätt fryser om fingrarna. Spanar på Hestra army leather heli 3-finger och dess broder till tumvante "heli mitten".

Det sägs att 3-finger handsken är smidigare, speciellt i samband med skoterkörning.. vad anser ni?

Är rädd för att man lätt fryser om pekfingret då den inte sitter ihop med de övriga fingrarna som på den klassiska tumvanten. Någon som äger en 3-finger handske som kan ge svar på det?

//Henrik
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.096
900
113
Stora Blåsjön
Eller så köper du muffar som du har på styret. Då kan man köra i tunna sköna hanskar även om det är -30.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Tumvantar är inget jag skulle rekommendera. Dels för att du måste släppa allt för att bromsa och oftast tycker jag det blir väldigt knöligt med tumvantar. Satsa då som asker säger på muffar. Annars är ju handtagskåpor extra hjälp. Är det primaloft i dessa handskar du kikat på? Om inte skulle jag slå en kik efter ett par sådana handskar.
 

Henriku

Aktiv medlem
12 apr 2012
76
0
6
Piteå
Tack för alla råd! Jag köpte Hestras tre-fingervante plus ett par liners (innerhandskar) i merinoull från icebreakers. Återstår att se om det räcker, annars får jag nog gå till doktorn! :)