Tumgas ?

Moose

Välkänd medlem
1 jan 2006
162
0
6
Varför är det tumgas på skotrar & 4-hjulingar ? Varför inte vanligt mc gashandtag ?
Kanske en dum fråga. :eek:
 

Pontan36

Välkänd medlem
7 feb 2005
110
0
6
33
Arvidsjaur
Man kanske är stabilare med tumgas och de guppar ju lite mer med skoter/fyrhjuling medans de är bekvämare med rullgas då de inte guppar lika mycket.. Min vilda gissning :p
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Pontan36 skrev:
Man kanske är stabilare med tumgas och de guppar ju lite mer med skoter/fyrhjuling medans de är bekvämare med rullgas då de inte guppar lika mycket.. Min vilda gissning :p
Men en cross har rullgas och där guppar det nog mest av alla så då fallerar ju det.... :)
 

nil$on

Medlem
10 jan 2006
40
0
1
ö-vik
Pontan36 skrev:
Man kanske är stabilare med tumgas och de guppar ju lite mer med skoter/fyrhjuling medans de är bekvämare med rullgas då de inte guppar lika mycket.. Min vilda gissning :p
det guppar väll lika mkt om inte mer på en crossbana ;)
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Hehe... Vilket Örnsköldsviksderby... :p

För att komma tillbaka till gasfrågan. En del 4hjulingar har faktiskt rullgas redan från fabriken. Offtast dom "starkare" modellerna som har det som jag sett. Sedan finns det ju såklart att köpa som tillbehör till dom som inte har det. Jag har inte provat rullgas på 4hjuling så jag kan inte säga om det är bättre eller sämre än tumgas. Dock kan en tumgas med ganska kraftig "fjädring/motstånd" i bli tröttsamt efter ett tag. Annars är det ganska smidigt.

EDIT: Låter kanske lite konstigt i mitt inlägg men det var några inlägg före mig som vart borttagna medans jag skrev...
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
mikaelvoss skrev:
Hehe... Vilket Örnsköldsviksderby... :p
Ja, känns som att jag också måste skriva en rad...

Ang. gashandtaget så är jag ganska säker att det beror på att man förflyttar sig mycket mer i förhållande till fordonet på en skoter än en MC, har aldrig hört det uttalat med det känns ju så självklart att det måste vara anledningen till dom olika systemen!
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Moose skrev:
Varför är det tumgas på skotrar & 4-hjulingar ? Varför inte vanligt mc gashandtag ?
Kanske en dum fråga. :eek:
Från början var det nog tänkt som en enkel o billig lösning, med fördelen att tumgasen fungerar som ett "dödmansgrepp" som slår av på gasen omedelbart, om man t.ex faller av skotern.
Sedan en tid tillbaka finns ju den välkända "telefonsladden" som hakas fast i kläderna, fungerar som en nödstopp.
Tumgasen är dessutom inte lika frysningsbenägen som rullgas.
Finns ju fler fördelar med tumgas, en annan utväxling som t.ex ger snabbare gassvar och lättare att använda vid kraftig burkning. :)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Inte jag heller på min Edge 600. Enda dödarknappen är en man kan trycka ned bara, sen nyckeln förstås också.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Jag har provat köra skoter med vridgas och det funkar inte alls för mig, när man burkar hårt så vrider man nästa handleden ur led fruktansvärt oskönt, skillnaden mot en crosshoj är att där rör du inte underkroppen i sidled
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
jammen600 skrev:
Jag har ingen telefonsladd på min skoter och man kan ju undra varför (viper).
Det var lag på dödmansgrepp förut men den lagen är borttagen/ändrad därför finns det inga på nyare skotrar enligt vad jag fått höra
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Det är många skotrar som har dispenser för avsaknad av nödstopp m.m.
Det bör stå i papprena till reg.beviset.
En polare till mig har en Artic zrt600 o på den e det dispens för nödstopp bl.a.
Den har ingen annan stoppanordning än tändningslåset.
Det kan ev. vara så pga att slippa tjuvstopp vid hårdkörning o ledkörning, då skotern hoppar o studsar så att man inte kommer åt dylika knappar av misstag.
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Vad gör "telefonsladden" för nytta? På en båt förstår jag, men på skotern så släpper man gasen om man ramlar av (såklart :rolleyes: ) och då stannar ju skotern!?