Tryck i kylsystem går varm etc...

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
Tjena!

har lite trubbel med skotern då jag utan vidare har fått ett jäkla tryck i kylsystemet. det konstiga är att den ryker absolut ingenting från avgaserna och det luktar inte förbränning eller bensin i expansionskärlet. med stängt lock försvinner vattennivån och öppnar man locket igen så exploderar skiten nästan alltså. till saken hör ju att jag bytte toppackningar för 20mil sedan kanske, funkat bra tills nu. vad jag kan se har jag jämn komp också.

provade att dra på toppmuttrarna lite extra men det blev ingen skillnad. så då är ju frågan ska man byta packningar igen, kanske plana topparna för säkerhets skull? eller finns det något annat som kan skapa detta tryck?

dagen då jag märkte detta var jag ute och lekte i pudret då den helt plötsligt varnade på temp. märkte ingen skillnad alls på skotern annars. allt vatten hade dock frusit under natten om det kanske ställde till något? men den gick iaf en hel dag innan det inträffade.

\\mvh viktor
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Är det någon rem till vattenpumpen på dessa tripplar tex som på 700/800 twin? Kan vara den som gått i sådana fall.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Visst har jag läst va du skrivit men om du har förbränning i kylsystemet så ryker dom sällan av avgaserna behöver inte lukta heller ur exkärlet. Varför byttes topppackning?
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
okej, uttryck dig lite bättre nästa gång så man förstår vad du menar :) jaså okej. jo det var av samma anledning faktist, fast då rök den och luktade räv om vattnet. så därför går mina tankar till att någon topp kanske är skev om det nu redan läker igenom. eller vad tror vi
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Jo kollade på hockey samtidigt. Är de oringar på denna lr packning? Kan vara skev topp är bara riva och se tyvärr.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Hade lika på min trippel med stålpackningar. Så jag plockade isär och gjorde ren packningarna, penslade på tunt med locktite tätning för plana ytor (röd ganska tunnflytande). Köpte en momentnyckel och skruvade tillbaka med moment i rätt ordning. Typ kors o tvärs. Varmkörde och kände efter med momentnyckeln igen.
Har kört en säsong utan problem sen dess
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
okejokej får testa det också. kan 5920 funka? är ju inte lättflytande, som vanlig siliconpackning fast den pallar 350grader, har den till grenrören och de funkar fint,
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
okejokej får testa det också. kan 5920 funka? är ju inte lättflytande, som vanlig siliconpackning fast den pallar 350grader, har den till grenrören och de funkar fint,
Stålpackning är väll engångs? Jag hade då bytt packning.
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
nu är motorn ihopsatt med sprayade packningar, använde loctite 3020 och det funkar finemang! tack så mycket för tipsen!

\\viktor
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
skönt att det löste sig för dig så nu kan jag låna tråden lite ; )

kan någon förklara hur det kommer sig att vattnet kommer tillbaka när man öppnar locket?
för vattnet försvinner ju ut i motorn när det försvinner iom otät topplockspackning?
och som jag förstår strasse så händer det bara när locket är stängt? bildas inte nog med tryck annars?

bara jag som är lite nyfiken ;)