• Forumet är nu uppdaterat och Tapatalk är tillfälligt avstängt. Läs mer här.

Trubbel..

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
16
1
3
37
Gävle
Polaris Fusion 900-06 som har gått ca 200mil
Hej har som rubriken lyder sånt strul me min maskin, har rengjort avgasportarna kollat igenom de mesta o sprutat startgas för o kolla allt.
När ja bytet stift så upplever ja att den går bättre en "längre stund" Den typ surar ner sej bluddrar en stund ibland för att sen gå precis som ingenting hade hänt igen? så otroligt irriterande...
ibland kan ja köra nån mil innan de börjar o häromdagen 5-6 mil innan de började.. som om den bara går fullt på ena cyllindern o "halvt" på.den andra.
Även fast den poffar o beter sej illa så startar den alltid kanon så tror inte de är nå stort fel? En kompis trodde att de kunde va så simpelt att ja kört på fel olja för att just polarisar va så känsliga?
Vet ej om ja hamnade i rätt forum, men tänkte om nån har nån sista idé annars så lämnar ja in den.. Så grymt irriterande fel o vill ju ha en 100% maskin innan man vill ge sej ut på riktigt..
 

jymy83

Medlem
18 feb 2016
37
8
8
Har liknande problem med en 700 -06, nästan samma maskin, och problemet på den var att "vredet" vid oljepumpen, sen bestämmer hur mycket olja som kommer med soppan, inte riktigt ville fungera som tänkt. Den tjorvade och fastnade ibland så motorn fick alldeles för mycket olja och gick ganska dåligt. La till en extra fjäder så den skulle returnera snabbare efter man gasat och rengjorde den ordentligt. Då blev det betydligt bättre. Vajern från tumgasen till oljepumpen är också värd att kika på så den inte tjorvar.
 

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
16
1
3
37
Gävle
Tack så mycket, ja de känns nästan som den får lite för mycke olja ibland.. Gjorde som sagt rent avgasportarna o då gick den bättre än nånsin förr i ca 5-6 mil sen tillbaka till vanligt igen... den betedde sej typ likadant förra året men mer sällan mellan gångerna... typ 1 gång på 4-5 körningar... otroligt irriterande men ska kolla de du tipsade om, känns ju som skotern gått på tok för lite (200) mil innan de är dags för kolvar o dylikt... Men tack för svar👌 Har du nån bild o är man tvungen o riva oljebehållarn för o komma åt? Är ganska så ny på skotrar...
 

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
16
1
3
37
Gävle
Farsan som avskyr dessa separata tankar tycker att ja ska börja blanda direkt i tanken, funderar på detta då de är tryggare enligt mej😂😂 Är de 2,3 eller 4 procent som gäller då? O de blir inge konstigt bakslag som kommer? d.v.s nån data som går in o spökar... Mycket frågor nu, men frågar man aldrig så får man inget veta...
 

asker

Välkänd medlem
9 jan 2005
12.769
277
83
Stora Blåsjön
Farsan som avskyr dessa separata tankar tycker att ja ska börja blanda direkt i tanken, funderar på detta då de är tryggare enligt mej😂😂 Är de 2,3 eller 4 procent som gäller då? O de blir inge konstigt bakslag som kommer? d.v.s nån data som går in o spökar... Mycket frågor nu, men frågar man aldrig så får man inget veta...
Då kan även din far sponsra dig med en ny vevaxel när du bara blandar olja i soppan.
Alla lager får inte smörjning om du inte river motorn och bygger om.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.073
22
38
Farsan som avskyr dessa separata tankar tycker att ja ska börja blanda direkt i tanken, funderar på detta då de är tryggare enligt mej😂😂 Är de 2,3 eller 4 procent som gäller då? O de blir inge konstigt bakslag som kommer? d.v.s nån data som går in o spökar... Mycket frågor nu, men frågar man aldrig så får man inget veta...
Tänk till innan, lyssna på Asker...annars blir det ruskigt dyrt samt mycket mek...
 
Reactions: Freddadabeast

jymy83

Medlem
18 feb 2016
37
8
8
Som de skrevs så behövs det lite fix innan man kan plocka bort oljesmörjningen för att motorn ska hålla, så rekommenderar inte heller att göra det. Det att den får för mycket olja är ett ganska vanligt fel och man behöver plocka bort lite grejjer för att komma åt, luftburk, avgasrör, insugen mm. Har inga egna bilder men klicka på länken till video klippet. Det är en lite nyare skoter men hade precis samma fel på min.

Sprayade massa wd40 på axeln så den rengjordes lite, sen la ja extra fjädern för att den skall gå tillbaka ordentligt när man släpper gasen.
 
Reactions: Freddadabeast

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
16
1
3
37
Gävle
Som de skrevs så behövs det lite fix innan man kan plocka bort oljesmörjningen för att motorn ska hålla, så rekommenderar inte heller att göra det. Det att den får för mycket olja är ett ganska vanligt fel och man behöver plocka bort lite grejjer för att komma åt, luftburk, avgasrör, insugen mm. Har inga egna bilder men klicka på länken till video klippet. Det är en lite nyare skoter men hade precis samma fel på min.

Sprayade massa wd40 på axeln så den rengjordes lite, sen la ja extra fjädern för att den skall gå tillbaka ordentligt när man släpper gasen.
Tack så mycket, skall genast gå ut o skruva 😂😂😂👍
 

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
16
1
3
37
Gävle
Lycka till :)
Va ute förut o rev ner lite, får låna ett varmgarage imorrn, men tog bort luftfilter o kröken för o se om ja såg axeln röra sej nånstans men hittade den inte? men som du sa, kanske måste ta bort insug o förgasare innan man kan se den? Den gick som ett arsle igen iaf o tog bort stiften o dom va precis nerladdade me olja.. så misstänker mer o mer att de är de felet, lät den stå på tomgång för att sen vrida ur den lite lätt o vart kolsvart i snön... ringde en verkstad o dom ville ha 2.5 timmes betalt bara för att felsöka... Sitter oljepumpen typ under eller? Man såg lite dåligt på filmen vart den är placerad, samt försökte kolla en sprängskiss men den gick ju bara se specifika delar, inte vart den sitter...
 

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
16
1
3
37
Gävle
Har fortfarande problem... Gjort rent portar igen, räknat ut att den drar ca 4-5 procent olja, ungefär 1 liter på 20-25 lite soppa o de är väll inte orimligt? Va ute o åkte igår, den började jävlar efter 4-5 timmar, bytte stift o kablar som ja hade nytt me mej ut, körde i ett par timmar igen sen börjar skiten jävlas igen... Börjar misstänka tändspolarna? Men fan konstigt om de ska komma efter så lång tid när den gått så bra i så många timmar? Va tror ni?
 
Last edited:

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
16
1
3
37
Gävle
Kollade den häromdagen o den gick precis som den skulle, men smörjer upp den i förebyggande syfte iaf.. Skotern har gått 140 timmar, ca 220 mil nu.. O vet typ ingen historia innan me den 🤔 Va nån som så att de kan sitta så kallade imkörningsmunstycken på den vilket ja tyckte lät jättekonstigt oxo 🤔
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
784
40
28
4-5% olja låter mycket om du inte kör extremt hårt med den. Polarisarna brukar tvärt om förbruka väldigt lite olja. Går wiren till oljepumpen lätt? Kolla även markeringarna på armen och pumpen, kan vara nån tidigare ägare som ställt upp pumpen lite väl mycket.

Det känns som att oljepumpen hänger sig iom att den går bra ibland
 
Reactions: Bola

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
16
1
3
37
Gävle
Får riva ner o kolla igen... Kollade aldrig markeringarna men kollade armen o den gick jättelätt, o smorde upp den ordentligt. är de vanligt att markeringarna kan flytta sej?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.452
176
63
Kramfors
Samma svar här den ska inte dra 4-5% olja. 2% i genomsnitt vid blandad led och ospårad körning. Om den drar 4-5% så kan den få 6-10% på full gas och då släcks tändstiften efter ett tag så de stämmer med dina problem. Om du ändå vill köra medans då ställer ner oljepumpen så kör på Champions billigaste stift för modellen eller NGK br9eya för dem båda klara mycket olja och soppa. Knacka även ihop bygeln på stiften till 0,45mm då klarar de än mer olja och soppa.
Ang pumpen så se till att armen går lätt tillbaka till stopp och ställ den snålare o snålare inför varenda tankning tills den drar neråt 2%. Undantaget 2% är om man kör mycket full gas typ bergsklättring i djup snö för då får de dra mer olja.
 

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
16
1
3
37
Gävle
Testade faktiskt eya tändstiftena oxo, även knacka ihop till 0.45 oxo men med samma reaultat... så ni tror iaf fortfarande på pumpen o inte tändspolarna 🤔 Ska testa o ställa ner pumpen o se om de blir ett annat resultat... Bra drygt iaf när maskinen går så bra i övrigt.. Finns de nån ställbar skruv på pumpen el justerar man det på armen 🤔
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.452
176
63
Kramfors
Ja de låter forfarande som för mycket olja. Tändsplarna kan jag sätta ballen på att de inte är de går aldrig sönder på de viset och de går överlag sällan sönder. Däremot ett vanligt elproblem är att statorlindning är delvist av då kan de gå olika långt innan de misständer. Men om du säger att den går bra om du byter stift (ett tag) så är de endera för fet gång eller för mycket olja de är de enda som kan släcka stift. Och vissa sorters olja knäcker stift väldigt lätt ,,,vad kör du för olja?
Jag törs inte beskriva hur du justerar pumpen på just din modell men överlag på de flesta äldre maskiner med wirestyrd pumparm så finns ställskruv vid pumparmen som man justerar slaglängden på armen med. Mindre slaglängd = mindre olja ,,ja du fattar....
Jo just en fråga....Är de inte bara en slump att motorn fått kallna ett tag medans du sätter in nya stift som gör att den går bra ett tag? Har du provat sätta in de gamla stift och kollat att de verkligen är felande? Jag frågar det för om statorn är väck kan den återhämta sig om maskinen får kallna ett tag!
 

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
16
1
3
37
Gävle
ok, då är de nog de.. Får försöka ställa ner den lite.. Just nu kör ja på okq8 helsyntet raceolja åka 189 kr litern.. 🤔 O innan ja glömmer så hemskt mycke tack för allt bollplank.