Trottelvinklar???

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Vilket är bäst av dessa trottlar till mikuni VM 38or 2,0 el 3,5, vad är skillnaden mellan dessa. Är det någon som kan det här. Jag har båda sorterna kör idag på 2,0orna. Vad vinna el förlora med ett byte???
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Trottelvinklarna påverkar bränsleblandningen vid delgas (liksom alla andra delar i förgasaren, mer eller mindre). Det hela beror på hur stor förgasaren är, vilken motor den sitter på, hur stort pilotmunstycket är, vilken bränslenål man använder (och läget på den) etc...

Så man kan inte komma med några allmäna råd. Om man däremot vill ändra bränsleblandningen omkring halvgas utan att röra något annat i förgasaren så kan man göra det med en trottel med annan vinkel, om man råkar ha en liggande.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 02-Mar-03 kl 08:38 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 02-Mar-03 kl 08:37 PM (CET)]Jag har VM 38or dom sitter på en a-c 600 trippel -97. Orginal sitter det VM 36or på den men ena huset blev sabbat när ja skulle kolla flotörnålarna gick ett av tornen av.
Så jag fick inte tag i något annat.
Min bestyckning är 320 (310 org) på huvudet 45 (35 org) på lågen och trottlarna är 2,0 idag.
nästan brölfritt med orginalfjädern i primären men bytte till en orange/vit allt bröl försvann men ökade tillslaget från 4000rpm till 5000rpm, så nu ska jag försöka få ner det till 4500rpm så den inte blir så brutal på tillslaget.
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Bra att du har fått bort brölet!
VM38or har jag bara monterat på en fullmoddad zrt600, men om det funkar på din så är det ju bara bra. Så du tycker det vart för högt tillslag med den ny fjädern? Jag ska kolla lite tills imorgon vad som kan göras för att få startvarvet till 4500.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Ja allt funkar jättebra men den blir lite aggresiv i tillslaget, men för min skull så är det inget problem, men dom som sitter bak på blir lite misshandlade dom håller sej vakna i alla fall.
Annars så är jag nöjd, nu måste jag få mattan att inte kugga över.
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Glömde svara på frågan om trottelvinkeln (cutaway).
Den har mest inverkan från 1/4 till 1/3 dels gas.
Ett större nr innebär snålare blandning.
Du ska nog fortsätta att ha 2.0 cutaway, jag tror 3.5 kan bli för snålt.

Jo, mattspänningen på powdern kan vara lite knivig, den måste vara mycket spänd för att inte kugga över, men försök att ha den så löst som möjligt.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Kan det vara ide att byta dämpare i boggin, läste i en annan tråd om detta. Nu sitter orginalet kvar, men jag har svårt att förstå att den inte har varit bättre instäld tidigare för den har gått i Villhemina tidigare, eller är det många maskiner som alldrig blir bättre inställda än orginal från fabrik???