Tror jag monterat för stora vändhjul :/ Arctic Cat M5 141" -05

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela

Som synes så är det väldigt tight mellan bakre armen och vändhjulen.
Tänkte aldrig på att det kunde bli problem på den sidan när jag handlade, hade jag vetat hur tight de blir hade det fått bli 9" istället för 10" då jag vet flera som kört med 9" på 141" M-modeller...

Ska försöka simulera en total kompression ikväll utan fjädrar för att se hur mycket vändhjulen måste spännas för att det ska gå fritt.

Min undran är mest om någon har koll på hur många grader den nedre delen av bakre armen rör sig normalt?

Hittar inget konkret på internet där det står om det är gjort förr, antar ju att nån testat iaf.

Hittade den här på billetx:s hemsida:



Ser ut att kunna vara en 141" men av senare modell...

Börjar bli rätt irriterad på motgångar nu, skotern skulle ju ha varit rullande för minst en månad sen men jag har varit naiv och inte tänkt kritiskt alltför många gånger under resans gång och nu när jag i min enfald trodde att det var nära så ser jag det här. :(
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det där ser skitdåligt ut.
Om sträcka A är betydligt kortare än sträcka B så fungerar det.

Du har förvisso lite att hämta på mattspänningen, men samtidigt vill man ha ganska lös mattspänning.

Bilden du lagt upp är en XF800 HC 141" 2012 med M800-dyna.
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Japp det är skitdåligt :/
Har filmat hur de ser ut efter jag spännt lite å trycker ihop fjädringen en del... suck blir till att beställa 9" istället...

[video=youtube;KWnI5hkcuyg]http://www.youtube.com/watch?v=KWnI5hkcuyg&feature=youtu.be[/video]
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag hadde samma problem på min f7 då jag monterade 10" hjul 2004 , jag satte dom utanför slidsen istället