Tror fjädern i sekundären gick sönder?

j0jj3m

Medlem
17 dec 2014
10
0
1
Vilket öde, bästa körningen i fjällen i helgen och andra dagen var det färdigkört. Jag märkte att skotern börja gå slött och såg att remmen i sekundären sjunkit ner ca 2cm och den gick inte att spänna upp, jag gissar att fjädern i sekundären gått av men jag kunde inte se på plats.. någon som känner igen problemet ?
Kör för övrigt en boondocker 850, 2019 med Diablo variatorkit.. gått ca 250 mil.
 

j0jj3m

Medlem
17 dec 2014
10
0
1
Nope jag har inte kollat rullarna.. men det låter väldigt troligt efter ha läst på lite mer!
 
Last edited:

j0jj3m

Medlem
17 dec 2014
10
0
1
100% rullarna, säger närmsta verkstad. De säger även att de ofta ryker när man går mellan back/framåt.. en taktik jag och säkert många här använder för att få sig loss från en del fastkörningar... är det något man borde avvänja sig från ?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
100% rullarna, säger närmsta verkstad. De säger även att de ofta ryker när man går mellan back/framåt.. en taktik jag och säkert många här använder för att få sig loss från en del fastkörningar... är det något man borde avvänja sig från ?
Man brukar inse att det är en dyr taktik efter att rullarna gått första gången, speciellt om man ger sig på och byter dem själv för det är inte skitkul...tyvärr verkar de ändå gå sönder även om man är försiktig men inte lika ofta. Har bytt 3 ggr på 450 mil på ena maskinen samt bytt på tre andra maskiner i min ägo. Jag har inte testat förstärkta rullar än mest pga av brist på tillgång när jag behövt dem samt att det har ibland gått på garanti.