Trimpipor - varför??

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
"lika deprimerande varje gång man ser en skoter som går skit men lever om som om det vore en V8 i den" (mitt citat)..
Jo, ser aldrig bra ut när ett fordon låter mer än den går *minnas moppeåldern*

Sen som några har sagt, trimpipor är ofta inget problem då de inte lever om så jävligt om man har orginalslutburken, däremot många eftermarknadsslutburkar som låter saaatan >_<
Nog för att jag själv kikat efter burkar, men vet inte vilka som har ungefär samma ljudnivå som org :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Visst kan det nån gång vara coolt att byta ljud till ett lite piggare och vassare om det inte är för högt. Men skulle dock lessna rätt fort på det tjutande ljudet som vissa har, hörs på mil avstånd :S

Var i bruksvallarna ifjol där det är betalleder och där hörde man då och då nån skoter med slutburk och om jag vore skidåkare eller dyligt skulle jag också lessna på dom för man hör dom inte bara när dom far förbi utan 10min innan och 10min efter och det bara ekar mellan bergen. Vore ju trist om dom fick lov att förbjuda skoteråkning där och på fler platser. Så dom som ska till fjälls eller där det är mycket skotrar/folk kan väl om dom har sätta tillbaka till org burken bara då tycker man.
 
B

Biosteel

Jo, ser aldrig bra ut när ett fordon låter mer än den går *minnas moppeåldern*

Sen som några har sagt, trimpipor är ofta inget problem då de inte lever om så jävligt om man har orginalslutburken, däremot många eftermarknadsslutburkar som låter saaatan >_<
Nog för att jag själv kikat efter burkar, men vet inte vilka som har ungefär samma ljudnivå som org :)

japps problemet sitter inte i piporna utan i burkarna man sätter på efteråt :)..synd bara att det e trimpiporna som får "skiten" för det :(
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Pinsamt att uttrycka sig när man inte alls har kan vad man pratar om. Piporna är till för att få ut mer effekt ur motorn, ibland upp till 20hk extra. Hoppas du förstår det bättre nu varför man har pipor. Som någon skrev så kör du med orginal slutburk blir ljudskillnaden inte stor. Därimot slutburkarna är det som lever om, som egentligen ska dämpa ljudet men så är det ju inte på vissa eftermarknadsprokukter.

Och vad har Volvo med detta att göra?? Exakt samma sak på en sabb eller ferrari.
Jag vet mycket väl vad det handlar om, och vet man inte vad man gör så blir det lätt fel med minimal effekthöjning.
Samma sak som dumpar till bilar, vissa trivs med öppna medan andra går skit och behöver återcirkulerade.

Ja, du kan höja effekten nämnvärt utan att höja nivån särskilt mycket, men det går även att göra tvärt om.

Jag utgick ifrån volvo då det finns mest av dessa "coola" 240/740/s60 etc raggare som tror att de är något. Saab eller bmw har inte en lika stor krets.
Kände du dig träffad?
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Folk som kör med pipor är väl förväxta wannabe 14åringar med mopeddrömmar eller så är de i själva verket 14, och det säger en del.

Det är som volvoraggare ung, de sätter på japsdämpare á la 5", men inte fan går skiten snabbare för det.
Ja eller så är folk som kör med pipor såna som mig. Som gillar att optimera prestandan och modifierar/bestyckar sin skoter för att uppnå resultat. Visst låter piporna men bänkpappren talar sitt entydiga språk, så dom stannar på. Men var drar vi gränsen, ska man ta ett trimförarbevis för att bevisa att man kan sin sak och inte är "fjortis" för att få åka med pipor?

For the record så är jag 32 år fyllda....
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ja eller så är folk som kör med pipor såna som mig. Som gillar att optimera prestandan och modifierar/bestyckar sin skoter för att uppnå resultat. Visst låter piporna men bänkpappren talar sitt entydiga språk, så dom stannar på. Men var drar vi gränsen, ska man ta ett trimförarbevis för att bevisa att man kan sin sak och inte är "fjortis" för att få åka med pipor?

For the record så är jag 32 år fyllda....
Problemet är väl om den som kör med en skoter som bullrar betydligt mer än normalt, så stör han och ger "vatten på kvarn" åt framförallt den "Skoterhatande" allmänheten, detta oavsett om skoterföraren har ett "Trimförarbevis" eller inte.

Jag misstänker att en "skoterhatare" inte störs och retar upp sig något mer på en trimmad snöskoter, som inte lever om nämvärt högre än en std., än en helt std. snöskoter.
Men en snöskoter med en högljud slutburk, som i övrigt är std. retar ju folk, oavsett om föraren kan sin sak eller inte.
Därför tror jag att en "seriös" motortrimmare, inte behöver visa upp några "Trimförarpapper" för ex. vis polisen, bara skotern inte lever om.

Men problemet med "Slutburkseländet" kan i slutändan bli så att dom som kan sin sak och kör med trimmade snöskotrar som inte lever om, oxå blir drabbade av polisens hårdare kontroller, om nu efterlevnaden av typbesiktningarna av skotermodellerna ska granskas hårdare i framtiden.