Trimpipor nöter?

YAMAHA

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Har en Exciter SX-93, nästan 800 mil.

När jag köpte skotern satt en Benderpipa på den, hade gjort det sen den var ny. Sen så bytte jag till originalpipan och har kört en säsong. Jag funderar nu på att byta tillbaka.

Men vad jag undrar är om det "nöter" motorn mycket? Jag menar, motorn kanske skulle hålla längre om man körde med originalen?

Nån som har synpunkter?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
...Men om allt är bra inställt så är nog skillnaden så liten att den är försumbar.

Om skotern gått närmare 800mil med trimpipan på utan problem så skulle inte jag oroa mig över att sätta dit den igen.
 

Lynx_Cobra

Medlem
5 aug 2004
20
0
1
Robertsfors
Angående nötningar

Trim nöter inte på motorn om man trimmar den rätt, så om du trimmar rätt så nöter den inte då nöter orginal mera!!
 

Mattias Jonsson

Välkänd medlem
31 jul 2004
114
0
6
52
Arvidsjaur
Trimnötning

Jag skulle vilja säga att det inte går att svara kategoriskt på din fråga. Vad man trimmar med och graden av trimmning avgör helt klart. Det är en väldig skillnad på att t.ex. byta Reed cages och att fulltrimma en maskin med portning, dubbla pipor, rensad luftburk, borrade förgasare etc. Inte för att livslängen nödvändigtvis behörver bli drastiskt kostare med det senare, men ju mer hk du plockar ut desto större är chansen för haveri.
I ditt fall skulle jag dock inte vara orolig.
Kör med trimpipan.