trimmning av mxz 600 01

Black_rider

Välkänd medlem
25 jul 2006
106
0
6
33
sundsvall
har en mxz 01 som jag är trött på effekten, har inte råd med nya saker.

kan jag ställa fram tänningen för lite agressivare för tänning?
porta cyllen?
slänga på pipor från en 800 eller en 700 mxz? passar dom?

ja bland annat har inte allt för mycket pengar så kom med billiga förslag
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
-reedspacers!
-rengöra och ev justera variatorn; lite aggresivare växling, dreva ner mm
-skamma hem en slutburk på blocket, 0 i ren effektökning men mindre vikt och lite skönare sång
-om en trimpipa från en 800 passar vette faan, men vill du prova så pm:a:D
 

Black_rider

Välkänd medlem
25 jul 2006
106
0
6
33
sundsvall
-reedspacers!
-rengöra och ev justera variatorn; lite aggresivare växling, dreva ner mm
-skamma hem en slutburk på blocket, 0 i ren effektökning men mindre vikt och lite skönare sång
-om en trimpipa från en 800 passar vette faan, men vill du prova så pm:a:D

reedspacers kan man göra egna sånna? och ska dom liggga på ungeär 0.5mm

om jag byter luft burk måste jag slänga om munstycken, men dom flästa som ligger på blocket är väll org? så fall ska jag borra hål i en sån jävel så dom får mer luft?

om pipan måste kolla om jag hittar bänkningar först så jag kan se ungefär vad do skiljger sig i effektväg, så jag inte får helt felvärden så då tappar jag effekt.

ingen som har nån åsikt om tänningen?
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
reedspacers kan man göra egna sånna? och ska dom liggga på ungeär 0.5mm

om jag byter luft burk måste jag slänga om munstycken, men dom flästa som ligger på blocket är väll org? så fall ska jag borra hål i en sån jävel så dom får mer luft?

om pipan måste kolla om jag hittar bänkningar först så jag kan se ungefär vad do skiljger sig i effektväg, så jag inte får helt felvärden så då tappar jag effekt.
-Reedspacers brukar bygga ca 6 mm, och jag skulle INTE rekomedera dig att göra egna. Finns ju för en dryg 500-ing nya på blocket.

-Att börja rackla med att borra hål i luftburken blir sällan lyckat.

-Ang pipan så tror jag i ärlighetens namn att det inte kommer gå så bra. Mottrycket bör skilja sig rejält från den råa 800:an mot den rappa 600:an.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Bry dig inte om tändningen om du inte har instrument för att hålla koll på motorn, det kan fort gå varmt och skära.
Det var en nolletta du hade sa du, kanske har några mil på mätaren? Jag skulle ha bytt kolvar för att få tillbaka lite komp till att börja med. Reedspacers gör nästan ingen skillnad på denna motor, den har inte problemet med att reedventilerna täcker för överströmningskanalen som de större har.

Satsa hellre då på att fixa lite rapphet i variatorer och drevning! Ett variatorkit och 1-2kugg nerdrevat gör en helt ny skoter att köra.
 

Black_rider

Välkänd medlem
25 jul 2006
106
0
6
33
sundsvall
Bry dig inte om tändningen om du inte har instrument för att hålla koll på motorn, det kan fort gå varmt och skära.
Det var en nolletta du hade sa du, kanske har några mil på mätaren? Jag skulle ha bytt kolvar för att få tillbaka lite komp till att börja med. Reedspacers gör nästan ingen skillnad på denna motor, den har inte problemet med att reedventilerna täcker för överströmningskanalen som de större har.

Satsa hellre då på att fixa lite rapphet i variatorer och drevning! Ett variatorkit och 1-2kugg nerdrevat gör en helt ny skoter att köra.

funderat på de, gått bara 460mil ska nog slänga om kolvar endå, men somsagt budgeten är ganska låg men får se vad den kommer tillåta fyller år snart, har även en drag machain jag ska fixa lite med