Trimmad Rxl (Hjälp!)

marklund

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Sweden =)
Goddag! Jag köpte en Rxl(-92) förra året...
tyckte den va lite slö och trög. den va då helt orginal 400 mil... I sommras Satte jag dit 32 mm matta, trimchip, värsta trippelpiporna, varitaor kitt (tillslagsvarv:7000(!!!) ) Gjorde om variatorn så att den funkar perfekt med det tillsalgs varvet. Gjordes på firma.
Hur mycket effekt (ca) är maskinen på nu?
Hur hårt kommer den att gå? Kommer jag dra vanliga Rxl:er och kanske nyare 600:ror o.s.v... Tacksam för svar...
// Stor Erik Marklund
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Tillslag på 7000?? Kommer den gå köra på led alls? Blir det inte lite "varva,Varva,VARVA, P_A_N_G_!!" sen står man på botten? :)
 

marklund

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Sweden =)
Hehe Jag vet inte än... Har inte provat...
Men jag gillar när skidorna lyfter =)
Som sagt jag satte dit allt de värsta jag hittade... förutom dämpare(orginal) =)
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hehe låter som ett riktigt roligt bygge! :D
Men du borde kanske ha kostat på dej en uppsättning riktiga dämpare. Lär inte bli speciellt trevligt i längden annars...
 

TomFox

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Sandviken Sverige
Har en gammal indy 650sks med trimpipor viktad och balanserad motor, höjt komp, injusterad primär och sekundärvariator, ca 140hk. Tillslagsvarv 5000rpm max varv 10500rpm.. Går grymt bra. Har åkt ifrån nyare 700or med den.. Så det är bara å hänga på dig hjälmen å hålla hårt i styret :)

 

zap

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
om du fick jobbet gjort på en firma så får man väl hoppas att dom vet vid vilket varvtal maxeffekten ligger på samt hur hög den är.....

ett tillslagsvarv på 7000 måste vara helt värdelöst för allt annat än ren dragracing,du kommer att skjuta variatorremmar på löpande band,enda anledningen att ha ett så högt tillslagsvarv måste vara att motorn är stendöd under det varvet=INTE KUL EFTER LEDEN....


mitt råd är att köra den i bänk för att få veta säkert när och hur hög maxeffekten är+att anpassa variatorerna efter det,tänk också på att variatorsystemet tappar mycket effektivitet över8500-9000 varv(varmgång i remmen o.s.v)

om maxeffekten ligger på 10000 eller mer lär inte veven hålla många mil heller......
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
>Men fyfan. det kan inte vara
>mycket kvar av den Polarisen
>sen. 7jävla tusen. det är
>maxvarvet på lynx enduro 494
>-98! stackars motor!


vafan min varvar 8000..
pinande den igår.. kom upp i styva 145+ muahaha =) men den är rena sparbössa i ekonomi! helt perfekt för mig.. vill ju kunna göra annat än att betala försäkring och soppa till skotern =)

skiljer 6tusen i försäkring mellan min och kompisens enduro 700-01 och tänk vad soppa jag får för dom pengarna... kan ju köra de tredubbla än han? så vad är viktiagast....

köra skoter eller?
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
tror väl kanske att du skrev fel, för du menade väl ändå inte 7000... det lät juh alldeles förfärligt hemskt mycket... som keihin sa: skaffa nya dämpare =)
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Hörru Stor-Erik,när Bengha hade justerat till Ockelbon och hällt i lite hojt i tanken for Olle ut med den och åkte utan problem på bakaxeln ca:600 meter då fick mattan ordentligt grepp så han slog runt alldeles vid foten av Klimtatjakka men som tur var så klarade sig både Olle och skotran
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
nämen det var då för tur det =)man börjar juh sakna Pistvakt nu... Har hört att nya program ska filmas, mne vet inte säkert


ajdå det här hörde inte riktigt till tråden men men...