Trimma en Phazer -91a?

30 dec 2007
22
0
1
sollefteå
Har lite funderingar på att trimma en phazer 91a.

Det som jag funderar på är, hur mkt kan man borra upp original cylindrarna? och vilka kolvar kan man använda? tänkte om man kunde använda en kolv från en större motor som ev passar..

kan man göra något mer ??? trimpipa har jag redan på den..

Tacksam för svar
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Ett par sidor bort hittade jag detta.

Aaen å Bender var dom som funkade bäst då ja åkte phazer för 10-13 år sedan.
Iallafall var det så då enligt en trimmare häromkring.

Du kan även kapa kolvarna 4mm i nederkant å göra större kolvjack efter insugsporten.
En liten tillsnyggning med slipstiftet kan man ju också göra för att få lite bättre flöde.
Portning bör dock lämnas till någon som kan.

Med större förgasare kan du porta mera å få ut mer mos ut motorn.
Har för mig att ja körde med Mikuni Vm 38'or på slutet med min.

Sen kan du svetsa igen tändstiftshålen å sätta stiftet i mitten av förbränningsrummet för att bättra på det ännu mera.

Reed ventiler å nått som hette Raad valves hade ja också det var en reedventilskorg med bättre flöde.

Undra om min gamla trimmade Phazer lever ännu?
Tog 1 förstapris å två andrapriser med den maskinen i snökuppen 1996 (open mod 500)
Det var en phazer 87'a har ja för mig.
 
D

Deleted member 9532

Låter som avancerade mekaniker på det här stället=) blir imponerad, vill också ha dessa kunskaper
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Kom på att jag även hade ett yamaha phazer fresh air intake kit by Bender racing.
Hittar tyvärr inga bilder på det nu.

Kittet innehöll lite plastsaker för att få den att suga luft utifrån istället för från motorrummet.
Även en sak som man satt på variatorskyddat för att styra ut den varma luften från cylindrarna.
På luftburken monterade man ett rör som gick upp till en kåpa under styret.
Luften sögs sedan in utifrån utan att värmas upp.
Kall luft mera fart.
Att montera filter direkt på förgasarna är nog ingen höjdare då den kommer att suga i sig varmluft.