Trim till spirit 500

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Hej, har införskaffat en spirit 500 motor som i dagsläget är påväg ner i min gammeleverest.

Är en fläktkyld som enligt internet ska ha ca 48 hästar

Vad finns det för lämpligt trim till dessa? Pipan ser ju nästan ut som på en 4taktare, så funderar på att sätta på en pipa från en 500 vätskekyld, vad tror ni om det? T.ex från en rotax 483:a eller liknande.

Sen blir det väl dubbla förgasare också.

Tips uppskattas! är även intresserad om ni har något kul till dessa motorer :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Ja sätt dit den pipan kommer den ge många hk extra. Den kan behöva förlängas någon cm. Ta reda på hur högt i varvtal din fläktmotor ska dras till och även den motor pipan kommer ifrån. Skriv dessa vartal här i tråden så kan jag hjälpa dig med vilken tuninglängd pipan bör ha.

Dubbla förgasare och denna pipa kommer gå hutlöst bra!
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Herregud lever dom än, hade en sån i en Panthera 5000. Det var nog den sämsta skotern jag haft alla kategorier, tyckte det var dödsfränt med logo "Arctic Cat" under fotstegen. Hade väl missat i 16-års ivern att kolla så mycket annat....Lycka till! Jag vet att den gjorde 120 på mätaren med en Stiga Bob efter i alla fall, med rensad pipa å Comet variator 1987;)
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Haha nu är det så att denna motor blir en del av ett litet mini-bergshäst projekt, med en 144" everest 340 med 38mm matta och lite annat kul :) så att få ut lite mer än 50 hästar vore ju inte helt fel...

Tack för tipsen :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Herregud lever dom än, hade en sån i en Panthera 5000. Det var nog den sämsta skotern jag haft alla kategorier, tyckte det var dödsfränt med logo "Arctic Cat" under fotstegen. Hade väl missat i 16-års ivern att kolla så mycket annat....Lycka till! Jag vet att den gjorde 120 på mätaren med en Stiga Bob efter i alla fall, med rensad pipa å Comet variator 1987;)
Fyi: top of the Line -79. Jämför inte en sån med dagens skräp
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Skulle inte något från sista varianten av den Arctic / Suzuki Spirit 500 motorn vara en idé också ?
Motorn satt i Cheetha, Cougar typ -88 - 90 hade ca 56hk men dubbelgasare och avgas.
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Hade ju kunnat gå, ni får gärna skicka ett pm om ni har något kul eller hittat nå på blocket :)

Avgasröret jag har nu är typ ett 3tums rakt rör..men de kan ha å göra med att denna spirit 500 suttit på en dubbelbandare (Aktiv) :D

Tror faktiskt de blir ett rör från en vätskekyld 440 eller 500..beroende på vad jag hittar

Sen ska jag antingen göra ett eget insug eller hitta nå från blocket, och sen slänga dit en till förgasare.

Borde ju ge lite flyt i snön :)

Bygger denna maskin mest för skojs skull..att kunna köra mellan träd när det är lite löst :)
Har för tillfället en AC boogie med gasdämpare, styrhöjare, breda plastskidor, 38mm 144" matta m.m :)