Trim Ski doo Renegade 600 2012

bensiin

Medlem
7 jan 2017
14
0
1
Boden
Hej. Någon som vet vad som ger mest effekt om man ska småtrimma en 600?
t.ex Hur kan jag banta ner den nåt/några kilo så den får bättre prestanda?
Gärna någonting som inte svider så mycket i plånboken.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Bättre prestanda med mindre vikt billigt tror jag inte du fixar , men enklast är väl pipa med tillhörande slutburk av ej skriktyp så du får effekt ,och för att utnyttja effekten variatorkit

Hej. Någon som vet vad som ger mest effekt om man ska småtrimma en 600?
t.ex Hur kan jag banta ner den nåt/några kilo så den får bättre prestanda?
Gärna någonting som inte svider så mycket i plånboken.
 

ActWrong

Välkänd medlem
11 okt 2006
413
0
16
Umeå
Anser 95% av gångerna att div trim är överflödigt, allmänt dyrt för den skillnaden man märker och nästan som att kasta pengar i sjön vissa gånger. Dagens 6-800cc är mycket att åka på för de allra flesta och fullt tillräcklig power för genomsnitts amatöråkaren som sällan har talangen att lyckas utnyttja all effekt ändå anser jag. :)
Istället så skulle jag föreslå:
1. Rengör variatorerna noga in/utvändigt (byt ev slitagedelar och till förstärkta rullar i samband)
2. Tvätta remmen med varmt vatten + såpa, spola rent remmen och låt torka. (Bör göras på nya remmar & sedan så ofta som möjligt mellan körningar)
3. Justera remspänningen rätt och håll koll på spänningen för att justera igen så snart det behövs allt eftersom den nöts.
4. Ventilera motorutrymmet väl! Ut med värmen och in med kylan.
5. Testa när den är ordentligt varm några fullgas repor både från stillastående och från ca 1/3-1/2 gas i ca 3-50km/h till fullgas för att testa hur den varvar resp tillfälle och att den inte övervarvar och då tappar effekt pga det. (Övervarv/ diffande eller varierande varvtal kan bero på variator eller drevning beroende på när symptomen visar sig.)

Har man några tusen att sätta sprätt på dessutom skulle jag gjort likadant men lagt till på punkt 1 att montera ett bra v-kit + troligtvis lekt med drevningen genom att dreva ner.
Utöver det som nämnts än så länge är viktfördelningen viktig att laborera med för att kunna utnyttja effekten på bästa sätt och även dämpningen rekommenderar jag att testa sig fram med om man har justerbara dämpare som kan göra stor skillnad också. Att minska vikten är ingen omöjlighet genom headlight delete kit, montera bort ev elstart/annat som inte är fullt nödvändigt osv men vad man kan förvänta sig av något sånt kan jag inte svara på. :eyebrows: