Triboron i E-tec

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Har provat Triboron olja i gammel skotern en Ockelbo 6000 och det verkar funka ok den rycker mycket mindre och har inte skurit ihop har väl kört ca 2 tankar är det nån annan som provat Triboron man hör ju inte så mycket om det. Hur skulle det funka i en modern skoter som tex en 850 e-tec gissar att dom är lite känsligare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag har kört triboron olja och den utan olja man häller i sopptanken sedan de först kom ut för många år sedan.'
Men jag kör inte enbart på oljetillsatsren mest pga att de är på tok för dyrt.
Jag kör bara lite inblandning i speparattankenoch en skvätt i bränslet 2-3dl per uppkörd separt oljetank. De jag är mest inp över är att komptrycket snarare går upp än ner som de normalt gör ju fler timmar mil man kör.
Men de är inte lika effektivt i Nikasilcyindrar för de fastnar inte på Nikasil, men de sätter sig på kolvringar och kolvsidor och alla vevlager ramlaget kolvbultslager.
Så vist lär de funka i en E-tek de borde va riktigt bra i just E-.tek som har känslig hårdtrycksspridare i toppen, den gilar ju inte sot och Boron är ju även rengörande. Boron är sedan urminnes tider redan förekommande i många fyrtaktsoljor och ev tvåtakt också men då i låg mänd ock mest för rengörings skull.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Ja det är synd att Triboron 2T är (har blivit) så jäkla dyrt. För det är riktigt bra.
Kör med det i både trimmade mopeder och i snöskotrar, men inte i Etec-motorn. Där har jag i en skvätt Triboron bränsletillsats istället.

Skulle det vara samma pris för en halvliter, som det är för en liter syntetiskt 2T-olja, hade jag kört med Triboron mycket mera.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja jag förstår inte varför de är så dyrt för Boronpulver är svinbilligt, de ska va att de är dyrt att få ner det i så små partiklar.Oljan de blandar ut Boret med lär ju va billig i inköp också. Den måste ner i högst 150krl innaN jag skulle köra på den helt o hållet i en skoter åtminstone.
 
Reactions: mas

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Låter bra att det funkat bra för flera då kan jag fortsätta med det i sladdskotern för går inte så många tankar per år i den så kostnaden blir rimlig ändå. Brukar faktiskt skvätta i lite BRP e-tec olja också vågade inte enbart köra på Triboron men rycker typ ingenting vid kallstart vilket den gör ganska rejält annars.
 
Reactions: mas

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Beställde just lite Triboron 2t olja och köpte även lite bränsletillsats tänkte prova i traktorn och en av gammel hojarna en CB500 four som det nog börjar bli dags kolla igenom motorn på men kör ett tag till.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Blanda in stegvis. Alltså byt inte pang på rakt av...utan gör som när man byter från macksoppa och olja till Aspen i en motorsåg, dosera in stegvis.
Men Triboron är fantastiskt som smörjmedel, måste sägas. Kör flera skotrar på det, både förblandat och injection. Och det förblandade går fint på halv inblandning mot oljerekommendation.
Mest imponerad är jag faktiskt av trimmade Zündappen, kör den ganska hårt trimmad (men 50cc, annars ej moped) och den varvar upp emot 9.000 rpm, med långa körsträckor på fullvarv. Och Triboroninblandningen är på 1,25%. Man får vara noga med måttkopparna när det är så små procentsatser, lätt att dosera för lite.
Har kört med detta i 7 - 8 år nu (ca 50 mil/ år) så i höstas plockade jag av cylindern för att kika lite på hur allt såg ut, och det är lika fräscht som när det var nytt och inget oljesot någonstans. Skithäftigt!

Så kunde bara Triboron sänka priset med 60% så skulle de sälja så ända inåt helvete mycket. Men fortsätter de med sina höga priser, så tror jag mera på konkurs....