trevligt haveri indy 500 ( Åtdragningsmoment hela motorn) -91:a

N

N_w

Jag och en polare var och kört skoter i det fina vädret i helgen, när han plötsligt hängdefast skotern och när han skulle rycka igång den efter han hade trampat, så var den stumm. vi tänkte vad i hela friden kunde ha hänt?!
Nu i kväll var jag hos han åh tog isär motorn när vi trodde något lager hade gjort sitt för oss, men icket sa nicke en skruv från tändplattan hade lossnat och rivit sönder statorlindningen som ledde till massa skrot i vevhuset som ledde till söndriga packboxar och oringar runt lagrena.

Men nu till frågan (tyckte de bara va roligt att få höra vad en m6:as skruv kan åsdakomma)
är det någon som kan ge mig alla åtdragningsmoment åt denna motor indy 500 -91

ni ska få skåda lite statorlindning och vev (syns dåligt pga mobilcamera)

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Är det en fuji 500 så ska de dras med 23-25Nm (2.3-2.5kg) om de är 8mm och 33-35Nm (3.3-3.5kg) om det är 10mm.

N

N_w

fattade inte riktigt?? ska m8 dras med 3,3kg ca eller? förklara vad topp/cyl/bottendel skall dras

tack på förhand

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Nu kommer jag inte ihåg vilken strl på pinnbultarna i topp respektive cylinder och bultarna till vevhus, men 8mm dras med ca. 2.5kg och 10mm. med 3.5kg.

jåÅnaz

Aktiv medlem
6 sept 2009
66
0
6
Sikeå
Toppen är 8mm bultar (ca 25 Nm) och cylinderfoten 10mm bultar (ca 35Nm)
Jag drog åt min cylinderfot med en vanlig nyckel och gick på känsla ;)

Ett tips, när ni ska få loss skruvarna på tändplattan använd en slagmejsel med rätt bits och värm gärna!
original så är skruvarna limmade och sitter VÄLDIGT hårt, jag lyckades själv dra sönder alla 5... satte dit insexskruvar och gänglåsning istället.

N

N_w

jag tog bara philips mejseln och gedde dem några kängor;) gick fint hade redan tagit lös dem men tack ändå!!