tre steg från psyket. stötdämparfråga

Henriku

Aktiv medlem
12 apr 2012
76
0
6
Piteå
http://imageshack.com/a/img801/9379/67gv.png
(bilden visar en bussning till A-armen. Distansen jag pratar om ser ut som denna fast är mindre och silvriga)

Håller på att byta stötdämpare i framvagnen då en av dem har krökt kolvstång. När jag monterade av dem märkte jag att den ena stötdämparen hade två st distanser instoppade på vardera sida av i det övre fästet på dämparen. När jag gick över till andra dämparen och avmonterade den fanns där inga distanser.

Vid närmare titt verkade det som att bussningen i fästet stack ut mer vilket gjorde den bredare samt att bussningen var smalare, mer exakt 10mm innermått. Dämparen med distanserna hade utan distanserna ett innermått på 12mm på bussningen.

Det sjuka är att dämparna har samma art nr och bör va likadana?

Nu har jag Köpt hem nya från skroten för att ersätta mina gamla. De nya dämparna kom från en renegade -08 och deras övre fästen är precis som den dämparen som hade distanserna.

Frågan är då: Hur får jag tag i dessa distaner? ingen känner till dem, inte ens BRPs återförsäljare här i Piteå har nån aning om vad jag pratar om. Eller Kan jag byta ut bussningarna i dämparen till 10mm?

Någon som känner till om det ska sitta distaner original eller vart jag kan få tag i dem?

Jag äger en Summit Everest 600SS -09
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Ta med distanserna du har till en verkstad i närheten och få ett par nya svarvade för en bullpåse :)
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
De sitter distanser i vissa. Jag monterade summit framvagn på min rengade 08 och dom hade distanser, krökte sen en dämpare och fick tag på dämpare från en gade 09 och fär var de inga distanser.

Kan kolla om jag har distanserna kvar från den ena, annars har jag summit -09 dämpare som fu kan köpa
 

Henriku

Aktiv medlem
12 apr 2012
76
0
6
Piteå
Tack för tipset MattiasElg. Hittade som tur var ett vattenrör med ytterdiameter 12mm och innerdiametar 10mm så jag kapade av rätt längd och tryckte in den i bussningen på dämparn!! Dock var fortfarande fästet med bussningen lite för smalt. Tog då två st M12 brickor och satt dem på sidan om bussningarna. Blev lite tajt och fick knacka in dämparn med brickorna i fästet. Tror ni det har betydelse om det sitter lite för tajt istället?

Jag skulle uppskatta om du skidoo_ss24 hittade dessa distanser och om jag fick köpa dem av dig. Hatar nämligen halvdana hemmafix. :) hade jag inte hunnit köpa renegade dämparna hade jag gärna köpt dina :)

Btw... Blir lite fundersam kring min summit modell "Everest 600SS" (förgasare) På BRP Parts Catalog finns en "Everest 500SS" och "Everest 600H.O E-tec". Vad har jag för nån udda modell? Dämparna som satt på är desamma som finns på E-tec modellen.
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Kollade upp dämparna och jag hade inga distanser kvar kvar tyvär. De var bara summit dämparn som INTE hade distanser
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Skulle tro att de är samma dämpare på everest och ss. (Simplare, orenoveringsbara) och summit X har juster/renoveringsbara
 

Henriku

Aktiv medlem
12 apr 2012
76
0
6
Piteå
Okej, vänligt av dig att försöka rota fram distanerna, tack :). Behöver byta den bakre boogiedämparen också. Har du kvar en sådan från din summit skidoo_ss24?