Trasigt drivaxellager Indy 500 -92

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
32
Östersund
Min hastighetsmätare gick sönder i helgen, jag märkte att det inte var wiren de va fel på så ja kollade vinkelväxeln nere på drivaxeln och möttes av en väldigt otrevlig syn.

Lagret på drivaxeln hålls väl fast av två metall trianglar? I alla fall så hade det spruckit där och jag är ganska säker på att jag behöver ett nytt lager.

Hur svårt är det att byta? Hur jävligt sitter det? Kan jag göra det själv?

Mvh// Erik Leijon
 
R

Robin

Sv: Indyn *****s igen...

Väldigt enkelt att byta, kan dock sitta åt litegrann pga rost.

Men gör så att du tar bort sekundärvariatorn (för att komma åt lättare givetvis), därefter lossa på 2st insex låsningsskurvar som sitter på en låsring på lagret (sidan in emot tunneln)
Därefter vrida låsringen 45grader.

Lossa på lagerhuset.

Så ska lagret vara löst, annars ös på med roslösning samt våld.
 
R

Robin

Sv: Indyn *****s igen...

nix, när du ska dit med ett nytt så är det bara att trä på och dra åt låsringen så sitter det där.

Glöm inte smörja ordentligt med lagerfett.
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
32
Östersund
Sv: Indyn *****s igen...

Var ute och kollade nu, släppte på mattspänningen och tog bort trianglarna som håller i lagret,
hur mycket måste ja riva? måste jag ta bort kedjehus och boggi?
 
R

Robin

Sv: Indyn *****s igen...

nej ta bara bort lagerhuset (trianglarna som du kallar det för), lossa på de 2 insexskruvarna på låsringen, vrid låsringen litegrann och därefter ska lagret vara lös, ofta har det rostat fast och kräven rostlösning samt våld.
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
32
Östersund
Har nu fått bort låsringen och allt är grett, men hur får man bort lagret? fick du dit en avdragare?
Det skall tilläggas att jag bara har inre ringen från lagret kvar, resten har spruckit och ramlat bort...
 
R

Robin

Om du tar lös stora drevet i kedjehuset samt lyfter lite på mattan bör du kunna dra axeln så du får plats med en avdragare.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Hej! jag lånar tråden lite, gör man på samma sätt för att få loss delarna av lagret på en Edge 600 -01?
Hmm........ en skoter behöver MYCKET service, den är ju inte lika driftsäker som en bil direkt med tanke på vad dom får utstå.
Så grabbar o tjejer titta till era grejjor lite då och då:)

Mvh/
Bola...............
 

Dannelind42

Aktiv medlem
2 mar 2008
94
0
6
En novis som måste ställa några frågor..

När man tar bort sek variatorn, är det nåt speciellt man ska tänka på?
har aldrig tagit lös någon. Måste man ha en avdragare till drivaxellagret?
mycket jobb?
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Beror kanske lite från skoter till skoter, men en indy 500 som det var frågan om i den här tråden så är det bara att skruva lös bulten på axeln till sekundären, sen bara dra av med händerna... och när du ska dit med den bara sätta på och skruva fast,
 
R

Robin

En novis som måste ställa några frågor..

När man tar bort sek variatorn, är det nåt speciellt man ska tänka på?
har aldrig tagit lös någon. Måste man ha en avdragare till drivaxellagret?
mycket jobb?
1. Nej, variatorn sitter med en bult, bara att ta bort, Dessutom har du på axeln en lås splines som sitter löst så tappa inte bort den då kommer variatorn bara att frisnurra.
2.Både ja och nej, Sitter lagret hårt som attan så är det lättare att använda en kloavdgarage (ej säker på om namnet är just rätt).
3. Nej inte speciellt mycket. Och bör ändå göras innan varje sesong i förebyggande syfte beroende på hur mycket man kör. Eller åt minstone fetta in lagerhuset med nytt lagerfett.
 

Dannelind42

Aktiv medlem
2 mar 2008
94
0
6
Mycket tacksamt för alla svar!
känns som skönt att höra sig ifrån innan man börjar skruva isär grejorna. vill
gärna kunna köra skotern nästa helg.

Fortsätter bomba er med frågor ni verkar ju kunna detta =)

när man tar bort variator remmen, skulle man vrida primärvariatorn eller sekund åt nåt håll?
hur viktigt är det att släppa på spänningen på mattan när man plockar
lös vinkelväxeln? spelar det någon roll att skotern är upphängd? alltså jag har pallat upp
den bak.
 
R

Robin

när man tar bort variator remmen, skulle man vrida primärvariatorn eller sekund åt nåt håll?
hur viktigt är det att släppa på spänningen på mattan när man plockar
lös vinkelväxeln? spelar det någon roll att skotern är upphängd? alltså jag har pallat upp
den bak.
1. Sekudären

2. så lös som möjligt, räcker med att palla upp så mattan ej rör marken samt lossa på mättspänningen så mycket som möjligt.
 

Dannelind42

Aktiv medlem
2 mar 2008
94
0
6
Detta forum är ju toppen bra =)

men nu till mitt nästa problem, tänkte ta lös sek varitorn så jag kommer
åt vinkelväxeln bättre, men hur får jag bort variatorremmen? hade för mig att
man skulle vrida sek variatorn men tycker inte att den vill släppa på remmen så jag
får bort den, nåt tips?? sen vore jag tacksam om någon kunde förklara hur jag ska justera
remmen? och hur mycket? har läst att den ska vara justerad så att mattan snurrar på tomgång när uppallad, samt ska vara lättstannad med foten, stämmer det? tacksam för snabba svar, är i garaget just nu =)
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
32
Östersund
Kräng upp remmen på kanten av sekundärvariatorn sedan drar du skotern/variatorn baklänges och drar den av kanten samtidigt så får du väl lös den?

Det där med att justera remmen kan jag inget om så det får någon annan svara på...
 

Dannelind42

Aktiv medlem
2 mar 2008
94
0
6
tack för svaret, kom fram till samma sak själv =)
men alltid bättre att fråga en gång för mycket.