Trasiga glidklackar i sekundären

MrT

Välkänd medlem
14 dec 2005
138
0
6
Uppsala
Jag köpte en ny (bättre begagnad) skoter under skoternsdag. En lynx 600 sdi -06 som gått 120mil.

Till problemet. När det äntligen hade kommit lite snö så att jag kunde provköra så gick skotern inte fortare än 70!!

Jag hörde med säljaren om detta och han sa att den förmodligen var neddrevad, men att jag skulle prova byta rem för att se om det blev bättre.
När jag skulle byta remmen så gick det inte att skruva i verktyget för att dela sek. variatorn.
Jag förstod ganska snart att felet inte var remmen utan att det var i sekundären. Därför tog jag bort och delade den för att se vad som var fel.
Innuti så låg alla de röda glidklackarna (till backen) löst och en hade kilat fast sig mellan helix och ytterskivan, så att den inte kunde växla ut!

Jag pratde med säljaren om detta och han sa att det inte var någonting gjort åt variatorerna och förstod inte hur JAG hade lyckats med detta. Om jag t.ex. hade gjort ngt konstigt när jag backat eller dyl. Men på hur många sätt kan man lägga i backen på en rotax med RER???

Är det någon annan som råkat ut för ngt liknande? Eller har råd att ge mig på hur jag ska gå vidare med detta?

R

Robin

låter som att du antigen blivit lite lurad och säljaren viste om det felet, så har du ju rätt att få lite pengar tillbak för att köpa nya.

Eller så viste han helt enkelt kanske inte om det, hur man inte kan märka det vet ja inte, men kan inte undgå från tanken att skotern kanske kan vara stulen? då han själv TRODDE att den var nerdrevad?! det borde han väl veta om och vem drevar ner en skoter så den går 70km/h? ***** rapp den måste varit om den skulle nerdrevad till de.

MrT

Välkänd medlem
14 dec 2005
138
0
6
Uppsala
Ja jag har garanti, men 28mil till återförsäljaren. Jag ser ju helst att han skickar mig tre ny glidklackar och en helix.
Iof. vet jag inte om helixen behöver bytas, men det är lite repor i den.
Han ska kolla om det går på BRP´s garanti, men den tror jag bara gäller första ägaren.

emilh

Aktiv medlem
8 okt 2006
54
0
6
Örebro
låter som en otroligt puckad säljare som tror att den är neddrevad till 70 km/h, vem skulle göra det??

För övrigt har du som köpare rätt att kräva att skotern är i dugligt skick, den var ju med största säkerhet paj när han sålde den, så då har du att välja mellan att få felet åtgärdat, köpet åter, eller fixa själv,,,
låt han fixa det eller betala för det.

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Den delade brickan som håller ihop variatorn vet jag har "hoppat" loss bla på V1000, jag vet inte om det är exakt samma på 600 sdi men om den hoppat loss och man bara satt tillbaka den så kan det ju ha hänt nåt.

MrT

Välkänd medlem
14 dec 2005
138
0
6
Uppsala
Det kan ju ha hänt. Men båda halvorna satt som de skulle när jag tog bort variatorn iaf.

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Vilken återförsäljare är det som behandlar folk så här? Häng ut! Det vore en självklarhet om man köpt en nästan ny skoter att dom skickar dig prylarna utan att behöva vänta på besked från BRP.

MrT

Välkänd medlem
14 dec 2005
138
0
6
Uppsala
Försäljaren har tagit på sig att laga skotern endast om JAG transporterar upp skotern till honom.
Efter att ha pratat med dem blev jag lite sur och beslutade att bli en jobbig jävel. Jag läste igenom konsumentköplagen och tolkade den som att, är det fel på varan vid överlämnandet så ska försäljaren stå för kostnaderna att avhjälpa felet. Även de kostnader som det medför mig att få den lagad.

För att ha lite mer "kött på benen" kontaktade jag min konsumentombudsman i kommunen, och beskrev vad som var problemet.
Han gav mig rätt på alla punkter.

Nu ska jag ringa och vara jobbig igen. Återkommer med info

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Det måste väl finnas en aukt. Lynx verkstad närmare dig???
Det är säljaren som har ansvar för att levererad vara är i överenskommet skick samt även han som skall fixa eventuella problem, inklusive transport (om han inte fixar detta med en verkstad närmare dig). Problem är till för att lösas, det förstår nog de flesta säljare men ibland kan det bli lite tokigt....

MrT

Välkänd medlem
14 dec 2005
138
0
6
Uppsala
Jo det finns flera aukt. Lynx verstäder närmare. Jag har inte haft tid att ringa på ett tag, men han svarar inte på de mail jag skickat till honom iaf. Det är bara han som inte vill förstå att det är hans sak att åtgärda skotern alt. låta en annan verkstad göra det åt honom, men vi har inte hört sista ordet i den här historien än.