Trasig volt regulator

Waaller

Aktiv medlem
2 jan 2015
52
0
1
Det är så att jag antar att volt regulatorn på min skoter har gett upp och detta för att lamporna går sönder och handtagsvärmaren är så varm att handtagen smälter. Då kommer min fråga, är det ett måste att köpa en original regulator eller går det bra att köpa en universal? Skoter den ska sitta på är en Arctic cat mountain cat 600 efi.
Tack på förhand // Victor
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
På förgasarskotrar utan batteri kan man köra med universal voltregulator men till efi har jag ingen koll. De "kan vara" kombinerad likriktare och voltregulator i ett om du har otur. De kan framgå i reservdelslistan vad det är och är det bara en voltregulator växelström så bör det gå.
 

Waaller

Aktiv medlem
2 jan 2015
52
0
1
På förgasarskotrar utan batteri kan man köra med universal voltregulator men till efi har jag ingen koll. De "kan vara" kombinerad likriktare och voltregulator i ett om du har otur. De kan framgå i reservdelslistan vad det är och är det bara en voltregulator växelström så bör det gå.
Jaha okej ja då kan de nog va så då, har testat med universal men verkade inte funka. Men tack för svar
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Köp en orginal så passar både fästen och kontakter. Passar från massor med modeller.
Se till att den sitter fast bra så att den får kylning. Värme och kortslutningar dödar regulatorer.
Så kolla även kablage ex. under motor för skador.

EFI eller inte spelar ingen roll. EFI prylarna ligger på andra statorlindningar och går se som egna system. Därför är belysning och dyligt samma oavsett förgasare eller insprutning.

Finns i princip bara ett par tre versioner för samtida maskiner.
Du behöver en tre kabelvariant.
Bör inte vara något problem att hitta.

Maskiner utan APV. (två kablar Brun, gul)
Maskiner med APV. (tre kablar Brun, gul, röd )
Maskiner med APV + Elstart ( fyra kablar Brun, gul, röd, "röd no2" )
 

Waaller

Aktiv medlem
2 jan 2015
52
0
1
Köp en orginal så passar både fästen och kontakter. Passar från massor med modeller.
Se till att den sitter fast bra så att den får kylning. Värme och kortslutningar dödar regulatorer.
Så kolla även kablage ex. under motor för skador.

EFI eller inte spelar ingen roll. EFI prylarna ligger på andra statorlindningar och går se som egna system. Därför är belysning och dyligt samma oavsett förgasare eller insprutning.

Finns i princip bara ett par tre versioner för samtida maskiner.
Du behöver en tre kabelvariant.
Bör inte vara något problem att hitta.

Maskiner utan APV. (två kablar Brun, gul)
Maskiner med APV. (tre kablar Brun, gul, röd )
Maskiner med APV + Elstart ( fyra kablar Brun, gul, röd, "röd no2" )
Min va det bara 2 kablar en svart å en gul å den har apvs?