Trasig TRA

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
Har tyckt att det skramlar en del från primären på min -97 Lynx Grand Touring HC (670), tog loss den igår och började gå igenom den. Första gången man skruvar i en variator!!
Konstaterade att en av glidklackarnas fjädrar var av. Kände på ramperna, och en av dom har det nött en grop i, man ser att belastningen har legat helt fel.
Givetvis var rullarna glappa, det blir ju ett ökat slitage när det blir felbelastning. Tog loss koppen som håller fjädern och ser att den mindre bussningen börjat vandra litegrann. Ser då till min fasa att den större bussningen på något sätt lyckats vandra så att den legade runt fjädern.
Kikade lite på godset på skivan var det egentligen skulle ha varit en bussning som skyddar, och då kan man se att det ätit ganska mycket.
Sen har dessutom bulten suttit lite löst, så splinesen har också fått ta lite stryk.
Visserligen går det kanske att borra upp lite större hål och trycka dit större bussningar, men nya ramper verkar inte gå att hitta.
Så, då är det väl skroten eller blocket som gäller? Och hur hittar man en variator som åtminstone har någorlunda rätt ramper i bra skick, och som i övrigt går att använda till en skoter som är 15 år gammal?
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Huvva lät inge kul dedär, ett tips är att kolla på blocket om du hittar nån beggad TRA, Delarna till variatorn är grönjävligt dyra beroende på vad som måste bytas. Så vare då jag skulle renovera min sekundär, hade kostat lika mycket som en bättre beggad att laga den haha..
 

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
Har nu hittat en beggad variator från en mxz 670 som var i riktigt bra skick, ramper rullar och splines såg ut att vara i bra skick för 3000:-. Tror att det blir det bästa alternativet. Har hittat nya ramper, variatorskivor och sånt i usa, men iom att splinesen var så slitna så hade jag behövt den yttersta delen också.
 

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
Har nu fått variatorn och kan bara konstatera att den är som i nyskick, allt ser fint ut. Monterade dit den idag, men fick inte igång skotern pga magnapullhaveri. Har tagit loss magnapullen och kan konstatera att axeln är sned, så det blir väl att kolla runt på skrotarna.
Kollade samtidigt oljan i kedjehuset, och den såg inte fin ut. Kan man sätta i vanlig växellådsolja eller måste man verkligen köpa den svindyra från brp?
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Ja, vanlig växellådsolja går bra att köra med. De har jag i min också.
 
Last edited:

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Finns det inte en repsats med kopp, bussningar rullar osv?
Har sett dom på ebay för kring 100-150 dollar, kolla ebay så du får partnr och ring sen din handlare och be dom kolla upp det, köpa allt i delar kostar ju satan....
 

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
Justja, då åker jag och köper olja imorgon. En bra helsyntetisk olja borde nog fungera. Tyvärr lönar det sig inte att byta klacksats, har bytt i våras och klacken är redan nernött eftersom själva axeln är omsvetsad av förra ägaren och då fick han den inte i centrum, så den håller på och släpper taget efter halva varvet.
 

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
Skulle till att byta tändkablarna, men när jag höll på och peta upp skyddet som håller kablarna mot spolen så lossnade kablarna från spolen. Givetvis tänkte jag inte på att hålla koll på vilken kabel som suttit vart, hur tar man reda på det för att veta säkert?