Trasig startapparat!

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Någon mer än jag som dragit sönder den röda plastgrejen i starten? blev någon mysko baktändning och snöret åkte inte in igen, samt att det lät som en stenkross där inne:) krångligt att byta eller? skotern är en mxz 800-06
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
ganska enkelt att fixa men köp orginal grejorna det är bara det som funkar. jag har provat flera gånger med pirat och det går inte.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
både jag och brorsan (800 & 600) har fått trilskas en hel del med våra magnapuller, dels drage paj den röda men har även haft erfarenhet av att den svarta överliggaren har spruckit.. och nu så senast så gick fjädern av i magnapullen!! (tur att jag har min gamla pärla kvar, lynx rave 643, så jag tog fjädern rakt av från den tillsvidare)

Kom ihåg att smörja grejjerna när du monterar ihop, det kommer att förlänga livslängden på magnapullens delar avsevärt..
Och jaa, de e ganska lätt att byta grejjerna, var försiktig bara så du inte lyfter linhjulet av misstag och fjäderfan poppar ut i allvärldens fart och gör dig både blind och sedan fingerlös när du ska in med den igen ;)

lyckatill!
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
min gick sönder 5 dar innan jag skulle sälja den.. själva axeln! så låsringen satt aldrig fast.. den delen gick inte köpa lös.. så fick åka till åf och köpa en ny förstärkt för 1700 kr surt de innan man her i väg den!:mad::mad:
men men så e de ibland!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . ja den grejjen for på min och broderns oxå.. vi löste de på så sätt att vi borrade igenom hela axeln och satte in en M8 och en redig bricka på insidan istället för låsringen (som inte är den bästa lösningen BRP har haft) och våra magnapuller har hållit ihop sedan dess.. förutom fjäderfan då som gick av några dagar efter.. men NU är den hel :)
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Nu har jag monterat ihop starten igen, rengjort och smörjt delarna. men när man drar går snöret i det tomma, den hugger i bara ibland, har plockat isär skiten ett antal gånger och kan inte se några fel! någon som vet vad det kan vara som strular? har ju bara bytt den den röda saken, kanske måste man byta alla delar för att det ska funka bra ihop? blir trött av att en så enkel sak kan krångla så in i helvt....
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ja köp alla lösa delar! allt utom den där järngrejen för den kostar så mycket.. köp allt det då kommer de funka för de räcker inte bara med den röda grejen!!
 

Danne.E

Aktiv medlem
30 dec 2008
66
0
6
Luleå
kolla så de inte går i lång läget , finns dubbla lägen ,. hade samma proble med min mxz 800 ja hade . fick göra om riktigt mykke innan ja fick till den , bricka ut kransen som start apparaten ska dra på =)
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Slutade med att jag oxå fick borra hål genom hela skiten och dra i en m8, tar man bort låsbrickan för många gånger så blir axeln sliten, som i sin tur gör att det blir för mycket glapp i grejorna och då funkar det inte!