Trasig matta, kan jag få ny av Trafikverket?

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Videon talar för sig själv. Har helförsäkring hos Dina Försäkringar. Eller finns det något annat sätt att få ut en ny matta? Känns ju lite surt då både matta och skotern rullat 22 mil.

[video=youtube;x4hzDHrr5f4]http://www.youtube.com/watch?v=x4hzDHrr5f4&feature=youtu.be[/video]

 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Trist och tråkigt både med ny och gammal maskin

Kan bli ett intressant rättsfall om du får DINA att driva ärendet mot Trafikverket :)

Dock tror jag utsikterna till ersättning är små då verket säkert har synpunkter och lagrum mot körning i vägområdet, även DINA torde ha synpunkter.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Gick inget annat än mattan sönder så är det ju billigare att köpa en ny matta och göra arbetet själv om du kan och har möjlighet. Annars blir det nog rätt +- noll mot självrisken. För Dina har väll 10k i självrisk? Och en rolig matta kostar ca 7500-8000 och arbete borde väl inte behöva kosta mer än 2500kr.

Edit: Läste rubriken nu... :) Tror det blir svårt att få något av Trafikverket tyvärr. Såg också att det var en kort maskin det gällde så då ligger en matta på ca 5000kr.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Man känner sig initialt dum när man frågar sig "VARFÖR skulle Trafikverket stå för det??", men drar snabbt slutsatsen att det är chauffören som borde känna sig dum som ens kan tro något sådant.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
e bara å slanta upp en ny själv,trafikverket har ju inte tvingat dig att köra där kommer dom att säga,å nån garanti kommer du inte att få,kolla om det går på nån annan försäkring typ drulle eller nå sånt
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Om du kör sönder mattan på en stubbe så kan du ju alltid skylla på markägaren som fällde trädet...
Är nog bara att bita i det sura.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Fattar poängen, väldigt givande svar! :frusty:

Det är min morbrors mark där alldeles bredvid (där jag börjar köra på filmen) och är inte säker på om Trafikverket "tagit" en del av den och preparerat inför kommande dubbelspår(?). Jag skulle kanske nämnt det i det första inlägget.

Sant att Dina försäkringar har svindyr självrisk, jag får forska lite mer om man har någon vettig drulle- eller hemförsäkring motsv.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Se det som en orsak till att få byta upp dig till en bättre matta. Nu kan du ju köpa en 44 åtminstone och kommer få så mkt roligare skoter.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Se det som en orsak till att få byta upp dig till en bättre matta. Nu kan du ju köpa en 44 åtminstone och kommer få så mkt roligare skoter.

ÅF satte dit en 44 på min begäran då jag köpte skotern. Funderar på att kanske prova en 44 XC Pro-matta denna gång istället för 44 ripsaw. Någon med erfarenheter av XC Pro?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Fattar poängen, väldigt givande svar! :frusty:

Det är min morbrors mark där alldeles bredvid (där jag börjar köra på filmen) och är inte säker på om Trafikverket "tagit" en del av den och preparerat inför kommande dubbelspår(?). Jag skulle kanske nämnt det i det första inlägget.

Sant att Dina försäkringar har svindyr självrisk, jag får forska lite mer om man har någon vettig drulle- eller hemförsäkring motsv.
Är det inte på "Deras" mark, så borde du kanske kunna få ersättning, om du kan bevisa att det är dom som slagit ner röret och inte märkt ut det. Men är det inom banområdet så kan det nog bli svårt.
Har för mig att jag har hört om ett liknande fall, där ett borrföretag, glömt att märka ut ett foderrör, som stack upp under snön.
 

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Du kör inom vägområdet då den sträcker sig ett visst antal meter utanför asfalten tror det är 10m. Och där har man inget med sköter att göra. Körde själv på en stor vägskylt som låg ner i diket och var översnöad led min nya MXZ som hade gått 10mil. Dock fick jag bara ett jack i skidan ochlite ont då jag flög över styret och landade på skylten. Men trafikverket ville inte ersätta nånting då. Men domtog bort skylten dagen efter. Så kontakta dom så dom kan rensa bort sånt innan fler kör på det och ev. Skadar sig.