Trasig matta efter första turen..

Luggan

Ny medlem
25 feb 2013
4
0
1
Piteå
Var i torsdags och köpte en CF 800 -09, Försäljaren sa att mattan hade blivit lagad på professionellt vis som man lagar bandvagnar och andra typer av gummi mattor. Han sa att om nu mattan skulle gå sönder så skulle den inte gå sönder där först och främst.
I lördags for jag och grabbarna ut på en trevlig tur på ca 6 mil ledkörning
När jag kom hem och lastade skotern på släpet så märkte jag en skada på mattan på samma ställe där den var lagad. Det enda jag kan tänka mig som har "påfrestat" mattan är när vi körde över fläckar med hård is.

Vad har man för rättigheter jämtemot säljaren i detta fall ?

Såhär ser mattan ut..
https://lh3.googleusercontent.com/-CPxf5pq48s0/USszF0DJJ1I/AAAAAAAAAO8/ONUEbgEqDkk/s1095/20130224_165925.jpg

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har du köpt privat är det nog svårt. Jag vet ju att köper man bil via blocket kan man ju få en "garantiförsäkring" vi blocket som kan täcka vissa skador. Men vet inte ens om den finns för snöskotrar.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Seriös handlare...

Reklamera, försök stå på dig...

Går det ens att laga en skotermatta så den håller?

Mvh Erland

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har hittills aldrig sett en lagning av en sån skada som hållt nån längre tid.
Du ska ha en ny matta alternativt ett rejält prisavdrag på skotern, så du kan byta matta själv.

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Har jobbat mycket med gummimattor och transportband nu i sommar och vad jag har lärt mig är att det går väll att lappa ihop ett skadat band men det håller aldrig för störr påfrästningar som för tex skoter åkning :)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Dock har ju handlaren sagt att mattan var trasig och sen blivit lagad..

sen är det bara idiotiskt av en handlare att äns sälja iväg en skoter med lagad matta..

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Dock har ju handlaren sagt att mattan var trasig och sen blivit lagad..

sen är det bara idiotiskt av en handlare att äns sälja iväg en skoter med lagad matta..
Med tanke på vad handlaren kan köpa en matta för så är det ju idiotiskt, ja. Bättre då att skicka med en ny matta (och ta betalt såklart) och säga håller det så håller det, men jag skickar med en helt ny ändå. :) Kostar kanske 3-4.000 och en nöjd kund även om det pajar.

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Den är köpt på ett Företag
Alla företag måste väl lämna garanti vid beg skotrar ?
jag skulle ju kräva en ny matta då säljaren har sagt att lagningen kommer hålla och inte vara den bristande delen , men sen är de precis vad den gör på första turen .
jag skulle kräva att få ny matta eller häva köpet eftersom de gått så pass kort tid sen köpet.

en kompis till mig lagade en summit matta som spruckit , han kapade en bit från en gammal matta och bultade fast den i summit mattan . den håller men då körs den som familjeskoter och drar pulka med små barn i ,så den blir ju inte belastad i närheten av vad en skoter som körs av ungdomar blir.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Alla företag måste väl lämna garanti vid beg skotrar ?
jag skulle ju kräva en ny matta då säljaren har sagt att lagningen kommer hålla och inte vara den bristande delen , men sen är de precis vad den gör på första turen .
jag skulle kräva att få ny matta eller häva köpet eftersom de gått så pass kort tid sen köpet.

en kompis till mig lagade en summit matta som spruckit , han kapade en bit från en gammal matta och bultade fast den i summit mattan . den håller men då körs den som familjeskoter och drar pulka med små barn i ,så den blir ju inte belastad i närheten av vad en skoter som körs av ungdomar blir.
Ingen säljare måste lämna någon garanti, däremot är de bundna till konsumentköplagen/reklamation, vilket man lätt kan röra ihop men är något helt annat. Det jobbiga här är att reklamation främst rör ursprungsfel (alltså dålig kvalitet från fabrik/tillverkning), vilket det rätt uppenbart inte är. Men jag skulle absolut ta en diskussion med säljaren, han borde ju vilja lösa det oavsett... Sen kanske det finns något i kkl som går att använda, jag skulle prata med en konsumentrådgivare.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det är ju alltid bäst att försöka parat med handlaren och göra upp utan att börja hota och gå via konsumentombudsman. Men går det inte att diskutera med handlaren så får man ju kolla över andra alternativ.

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Inom 6 månader är det lugnt så att handlaren skall stå för detta. Även om den var lagad uttryckligen så skulle den ju hålla utan problem tydligen. (sen är ju det helt makalöst att ens tro det skulle funka av en handlare)