Trasig drivaxel eller vad? Thundercat mc -96

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Var och körde min thundercat mc idag och skulle passera en väg med ganska brant överfart så jag gasar till lite före och det smäller till i främre dämparen sen slutar det driva och rasslar någonstans.

Jag har öppnat kedjehuset och kedjan är hel även alla kuggar på dreven.
Då jag snurrar runt sekundären så tar det nästan ett kvarts varv innan det större och smalare drevet till backen rör sig samt mattan.

Någon som har varit med om liknande eller vet vad det kan vara innan jag spränger isär hela skotern?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Lagret på vänster sida drivaxel kan skära och då kan även drivaxeln gå av. Jag tror mig ha en fin drivaxel med drivhjul som är bra men det är till en 96a thundercat utan back.

Kollade nu reservdelslistan och det är samma axel o drivhjul med back som utan.

Pma om det är så illa att de gått av så får jag kolla om jag hittar den.
 

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Tack för erbjudandet men jag har en 97:a reservdelsmaskin som jag kan ta axeln ifrån ifall att det är den som är trasig om nu den är hel.
Jag tror ju dock att det är på kedjehus sidan felet är då den glappar så pass mycket på den sidan och själva drivaxeln verkar sitta där den ska utan glapp.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Minns inte exakt hur de såg ut i dom där backväxlarna men de är väl en sorts frikoppling till nedre drevet när du lägger i backen som kanha gått sönder.

På polaris sitter de inne mellan dreven eller hur man ska förklara det å gör den kransen sönder så har du ingen drivning.

Så de är nog bara börja plocka isär å se efter om allt är helt där inne.
 

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Tackar för tipsen. Ska fortsätta imorgon och se vad felet kan vara.
Vet någon hur mycket olja det ska vara i kedjehuset?
 

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Felet hittat.
Det visade sig vara kedjesträckaren som krånglade så kedjan slackade.
Men nu är det löst och skotern fungerar som den ska.