Trasig avgas"kona", hur laga?

1 jan 2000
28
0
1
Jag har ett läckage på avgasröret, mellan kröken och slutburken, i skarven. (Pro X2)
Där i änden är det ju som en kona som går in i slutburken och tätar, dock är halva tätningsytan på kröken bortskavd pga tidigare dåliga motorkuddar.

Nu min fråga, finns det att köpa en ny kona? Alltså en lös kona så man kan skära bort den gamla helt och svetsa på en ny. En polare trodde att det skulle finnas.

Om det finns, vart isf?

Hur lagar man det annars?

//Joel

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
har märkt att de är så på min med :eviltongue:
längst upp ä rde inge nött men längst ner ganska mycket

edit : tur att pappa min är mekaniker han skulle fräsa en ny kopia av orginalet och svettsa dit ! :beer:

Last edited:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
du menar den där metallpackningen ??
borde ju finnas lite överallt..rinab borde ha som nån skrev ovan..

1 jan 2000
28
0
1
Nej det är ingen packning vid andra skarven, bara vid första.

Har beställt en sån skarv som ni tipsade om så får jag se vad jag kan konstruera av den. Dock beställde jag den innan jag mätt avgasröret på skotern så jag hoppas det är ungefär rätt diameter. Ska gå ut å kolla nu om jag gjort bort mej eller ej. =)

//Joel

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Nej det är ingen packning vid andra skarven, bara vid första.

Har beställt en sån skarv som ni tipsade om så får jag se vad jag kan konstruera av den. Dock beställde jag den innan jag mätt avgasröret på skotern så jag hoppas det är ungefär rätt diameter. Ska gå ut å kolla nu om jag gjort bort mej eller ej. =)

//Joel
Hehe ! tur att pappa min kunde lösa det med att svettsa en ny kona i samma mått som orginal så man slipper göra om både orginal burken och slutburken:rolleyes:

för övrigt har jag plockat ur motorn nu. bägge främre kuddarna var helt av, ska bygga en sån där stöd arm. tänk om man hade märkt det här vid nysnön då hade man blivit galen !:laugh: