Transport av skoter

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Hej!

Jag ska ha med mig skotern upp till funäsdalen om ett par veckor.
Och jag har fått erbjudande om att låna en släpvagn.
Men problemet är att den har varken tipp eller ramp.
Och det känns ju lite onödigt att hyra en för 1000kr när man kan låna en gratis.

Är det någon som har något tips på hur man kan få upp den på vagnen någorlunda smidigt??
 

rc_johan

Medlem
13 jan 2008
20
0
1
backa släpvagnen mot en liten snö hög /kant som är ungefär lika hög som vagnen sen bara å köra på. en naturlig ramp... eller så är det bara att lyfta.
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Som rc_johan sa... upp mot en snöhög/ plogkant. och annars är det inte direkt jobbigt att vara 2st att lyfta upp skidorna på släpet sen dra igång skotern och gasa och sen lyfta upp boggein å gasa lite till..men absolut lämpligast är snöhög...
 
Last edited:

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
om man inte lyckas få upp en skoter på ett släp så vet ja inte hur man klarar sig i skogen med maskinen.. är väl bara o köra upp den på lämpligt sätt o släpa ner den..
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
backa släpvagnen mot en liten snö hög /kant som är ungefär lika hög som vagnen sen bara å köra på. en naturlig ramp... eller så är det bara att lyfta.
Stackarn bor ju i Falun och där är det väll lika mycket snö som jag har i Borlänge, så då finns det inga högar att lasta ifrån. Tyvärr
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Stackarn bor ju i Falun och där är det väll lika mycket snö som jag har i Borlänge, så då finns det inga högar att lasta ifrån. Tyvärr
Finns väl en ishall, utanför sådana brukar det finnas en snö/isdriva där ismaskinen tömt sitt innehåll, han fär väl fråga vaktmästaren om han får ta hem lite och bygga en snöramp ! :)
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag har inge tipp eller ramp till min släpvagn å bor i borlänge. Gör så här att du drar åt bromsen på vagnen efter att du släppt loss den från bilen, tar tag i skidorna, kliver upp på vagnen å lyfter. Då åker vagnen ner i baken som en gungbräda så kan man dra upp skidorna så mycket det går på vagnen sen kan man eventuellt hjälpa till med gasen. Men passa på vagnen vickar tillbaka. Var ej för nära bilen och komihåg bromsen på vagnen.
Detta går ju betydligt lättare om man är två. Jag är dock oftast själv. Inget att rekomendera för svaga ryggar..
(2stroke, att han postade frågan i tekniktråden är väl för att han vill ha rätt TEKNIK för att få på skotern på vagnen. ironi)
 
Last edited:

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Jag har inge tipp eller ramp till min släpvagn å bor i borlänge. Gör så här att du drar åt bromsen på vagnen efter att du släppt loss den från bilen, tar tag i skidorna, kliver upp på vagnen å lyfter. Då åker vagnen ner i baken som en gungbräda så kan man dra upp skidorna så mycket det går på vagnen sen kan man eventuellt hjälpa till med gasen. Men passa på vagnen vickar tillbaka. Var ej för nära bilen och komihåg bromsen på vagnen.
Detta går ju betydligt lättare om man är två. Jag är dock oftast själv. Inget att rekomendera för svaga ryggar..
Bara lära sig lyfta rätt =)
 

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Det är inte ett problem om man har åtminstonde EN stark kompis, att köra skotern mot släpen, med släpen kopplad till en bil, och sen helt enkelt lyfta upp skidorna på släpen, gasa lite tills mattan är framme vid släpen och sen lyfta upp baken på skotern.

Inte att rekomendera att göra ENSAM, men det går det också om man tänker på hyr man lyfter och inte är byggd som en gammal skolfröken...

Det är en skoter på ca 250 kilo vi pratar om, inte en stridsvagn....;)

Men det e klart, ska du nu köra skoter ett par gånger/år på släp, så kostar inte en ramp till släpen såå mycket pengar.... lätt att bygga oxo om du har tillgång till en svets, lite stålprofil ocj lite klurande :hmmmm2:
 

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Nu har jag i alla fall tänkt att bygga mig en ramp.

Tänkte använda mig av fyrkantsrör 20x20.

Men den ända svets jag har tillgång till är en mig-svets utan gas så det blir i så fall att svetsa med flussfylld tråd.

Är det någon som vet om det går att svetsa det med en sådan svets eller kommer det inte att hålla?

Tacksam för snabba svar!
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
är du smart när du svetsar så lämna en glipa mellan 0.5 mm - 1mm då får du bättre genombränning av svetsfogen och skillnaden mellan flussfylld tråd och vanlig svetstråd är att till vanlig tråd har du skyddsgas och flussfylld tråd har du skyddsgasen redan på tråden så det går utmärkt att svetsa med den tråden och en liten hobby svets hls wildcat 700 triple
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
Det enda rätta... LYFT!
Alltid gjort, och kmr görat till ryggen går sönder.
Då kanske man investerar i en skoterramp eller liknande:)
JA LYFT TILLS RYGGEN PAJAR DÅ ÄR DET FÖRSENT ATT KÖPA EN RAMP FÖR MAN HAR INGEN NYTTA AV VARKEN RAMPEN ELLER SKOTERN NÄR DU GÅR MED STELOPERERAD RYGG !!!! SÅ varför ska man paja ryggen i förtid när man kan göra enkla hjälpmedel till att undvika att pajaryggen tror inte du heller skulle tycka att det är kul att inte kunna köra skoter efter en steloperation av ryggen :stupid::stupid::stupid:
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Palla upp vagnen fram under dragstången med en brädbit så att vagnen lutar så mycket som möjligt. Kör upp skotern och lägg i bromsen. Koppla sen på vagnen på bilen. När du ska lassa av så drar (eller backar om du har back på skotern) bak en liten bit. Koppla loss vagnen från bilen och lyft och palla unter vagnen med på samma sätt som vid påkörning. Dra eller backa av skotern.