Transmisionkedjespänning

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 26-Feb-03 kl 05:51 PM (CET)]Undrar öved hur hårt min kedja ska vara spänd på min a-c powder extrem trippel 600 -97 med back. ska den spännas för hand eller med verktyg???
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Normalt på de flesta skotrar med manuel sträckare (bult på framsidan av växelhuset) är att man drar bulten med fingrarna, ej övervåld om du är superstark :)

När det inte finns mer av bulten att skruva in är det dags att byta kedja!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Du bör åtminstone öppna kedjehuset och kolla hur det ser ut där inne.

Det är väl ganska sannolikt att kedjan är utsliten men det finns andra möjligheter också, t ex att något har gått sönder i kedjespännaren, haveri på lager för någon av axlarna, eller helt enkelt att man har drevat om och då borde ha satt dit en kortare kedja, men struntat i det.

I varje fall, kör inte en meter till innan du har åtgärdat det! Inte bra om kedjan kuggar över...

Ett sätt att bedöma om kedjan är mycket slak är annars att vrida fram o tillbaks på sekundärvariatorn och kolla hur stort spelet är.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Hej Torbjorn! Hur mycket glapp får/bör det vara när man drar i sekundären fram och tillbaks i rotationsriktningen. finns det några tolleranser?(kan dra den ca tre cm fram och tillbaks nu) Har en fråga om schimsning av primären, glappet mellan variatorskivorna och remmen bör ligga på 0,5mm har jag läst någon stans. Är det när man pressar ner remmen och åt ena variatorskivan som man mäter denna tollerans???
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm...glappet på sekundärvariatorn...det är en bra fråga...om man vet hur det känns när man just har spänt kedjan så vet man när det är dags att spänna nästa gång på samma skoter.

Och när det gäller spelet mellan rem och skivorna i primärvariatorn så verkar det inte vara så noga. Om man tittar i Comet's lunta om variatorkalibrering står det inte en bokstav om det, bara att man ska lägga shims under armkorset i primärvariatorn om man vill använda en bredare rem än den är avsedd för från början. Shimsen är 1/16" (1,6 mm) tjocka. Spelet bör nog i alla fall inte vara mindre än 0,5 mm med en ny rem.