Traling armar

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
på ena sidan är trailing armen förjävlig och ihop svetsad av förra ägarn han blev "på backad"
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Alltså nog går det... bara kika lite tex på artic och yamahas... hmm bara fundera ut hur du ska kunna sätta dem andra stagen!?
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
jo de är de jag också har funderat på lite .. men varför var ski-doo så sena med att ta bort dem? .. eller var de tbara arctic som va tidiga med de?.. och vad är skillnaden med att ha och inte ha?
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Skillnaden mellan att ha och inte ha det kan inte jag säga men har man orginal trailarmar så är det nog bara ha det i fortsättningen... mycket ombyggnationer och sen vet man inte i fall det ger nå att sätta A-stagen i stället för att ha trailarmarna kvar!
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
ipsel skrev:
jo de är de jag också har funderat på lite .. men varför var ski-doo så sena med att ta bort dem? .. eller var de tbara arctic som va tidiga med de?.. och vad är skillnaden med att ha och inte ha?

Egentligen så är det ganska enkelt, i en framvagn utan tralingarmar har man dubbla A-armar, där A-et utgör en triangulering, för styvheten i längsled, med en tralingarm så tar man upp krafterna i längsled, samt toe-heel vridnkrafter från skidan i tralingarmen istället, viket ger en mycket större bas hos triangeln, och därmed ökad styrka. vilket gör att man teoretiskt kan gå ner i materialdimentioner, men då man använder ett bakåtriktat stag istället för två, och då längden ökar drastiskt tror jag inte man vinner vikt, men däremot en radikal styvhetsökning om du försöker prässa skidan bakåt gentemot chassiet.