Trail Cat 3000 -80

F

Fjällymmeln

Finns det nån som har nåt att säga om denna maskin?
Om man jämför den med en gammal Everest eller ET 340 verkar den vara ljusår före i utveckling, varför finns det så få?
Var dom dyra eller är det bara jag som gillar den?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Det tillverkades inte många. Importerades ännu färre. Framvagnen höll inte så bra (den var helt enkelt för vek). Lite slö motor. Första IFS-maskinen (för "Svensson") sägs det, men därom tviste de lärde. Hade inte mkt att säga till om mot Indy TX-L, vilken var huvudkonkurrenten trots att de var tillverkade för olika ändamål (TX-L = crosscountry, TrailCat = touring). Det finns fortfarande kvar några här i Sverige men det är väldigt få. Personligen skulle jag hemskt gärna äga en!
 
F

Fjällymmeln

Så det är därför...
Ursprungligen var jag på jakt efter en TXL men sprang på denna istället.
Dottern börjar på att bli ett hot mot Lynxen så jag tyckte den var lagom.
Sen upptäckte jag att den är en kanonkul liten maskin (vad gör man då? Köper ännu en?)
Stämmer att framvagnen är vek, syns på min som är svetsad i tvärgående armarna.
Jag umgås med funderingar på att bygga egna men det har inte blivit av.
Sadeln såg ut som ett kråkbo men är under omsömnation.
För en Rotaxfetischist som jag är Spiritmotorn ett litet avsteg, du har ingen TXL att slängbyta med?

 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Rotax-fetisch som vill åka Fuji? :)

Nej tyvärr...skulle hemskt gärna äga en TXL också!
Såg förresten en TrailCat som var tillsalu för nåt tag sen. Den hade framvagn från Polaris. Det kanske kunde vara en idé? Borde inte vara alltför mkt jobb?
 
F

fjällymmeln

Öh... Fuji i TXL?
River mitt förvirrade hår...
Hittar jag dock en TXL så köper jag den, Fuji eller inte.
Jag har påbörjat nedrivningen av min framvagn.
(Husse har hoppat lite...)
Skall kopiera vad som sitter på min gamla stridsgris 3300:an.
Den kan man klappa på små röda lador med utan att meka toe-in...

 
D

Dikanäs snurren.

Kul forum. Ang Trailcaten glömmer jag alldrig dagen då jag först såg den. Det var full rulle på utvecklingen, men mest på fartsidan.Besvikelsen hade därför inga gränser, då en viss Emil hamnade längst bak i kön.Om jag inte missminner mej. Var det ganska varmt den där tävlingdagen. Och Trailcaten bara morrade lite. Däremot gjordes stora ögon åt både TXL 340 och en viss Centurion 500. snacka om impad.
 
F

fjällymmeln

Stämmer att motorn är seg och att det enligt trimmare skall vara hart när omöjligt att klämma kusar ur denna motor.
Som en gammal Kapitänsexa, sa en...
Vet du om nån Trail Cat någonstans?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hmm jo..Fuji.
Polaris Indy TXL 340.
Det var väl nånstans -97 som Polaris byggde sin första egna motor. Före det så användes väl uteslutande Fuji? Eller var det nåt annat fabrikat före Fuji i Polaris?

Hehe jo Centurion är inte heller fel! Det var en kanonfin helrenoverad Centurion 500 tillsalu på Blocket.se här i höst. Jag var SÅHÄR nära på att fara å köpa men hade 2 grejer mot mig. 1: den var oreggad 2: ekonomin tillåter inte riktigt så dyr nostalgi just nu :)