Track dyno runs

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Berätta mer... Många här på forumet som är ovana att läsa bromsdiagram.

Varför skiljer det så mycket mellan BC gaden och freeride?
Varför dyker dom 2 nedre kurvorna så markant vid trackspeed över 90 km/h?
Vad beror den kraftiga dip'en på i nedersta kurvan?
mm...

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Berätta mer... Många här på forumet som är ovana att läsa bromsdiagram.

Varför skiljer det så mycket mellan BC gaden och freeride?
Varför dyker dom 2 nedre kurvorna så markant vid trackspeed över 90 km/h?
Vad beror den kraftiga dip'en på i nedersta kurvan?
mm...
freeridern har ju som sagt 21-45 och org sekundär. Den kraftiga dippen med org beror på att den är och snuddar på varv stoppen, det måste det vara. Det här har nog en del känt av när dom tvekar.
På gadens org set up så är den och nosar på varvstoppen i högre farter. Kommer med den kurvan senare.

Med org armar och de flesta ramper till dessa så gör i princip alla maskiner på samma sätt. Det är det jag försöker förklara för er. Den armen som vi använder, ser du ger betydligt mer från 50%.
Svackan du ser på gaden mellan 100-120 var ett litet modnings fel från min sida. Jag har slipat om rampen lite här och där nu.

Vill få denna lösning att fungera på 1200 kort och gade. Inte där ännu..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
En sak jag inte förstår, det skiljer ca 33hk (ca 24kw) vid sträcket på grafen.
Samma hk på motorn.
Detta måste innebära att det är 24kw värme någonstans i drivlinan... borde bli jäkligt hett under huven kan man tycka, eller tänker jag helt galet nu igen?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
En del av BRP:s remproblem ligger i detta, om inte det mesta...
Har väl att göra hur TRA:an är uppbyggd jämfört med en AC. Poo. Yam.

Tror även är det som gör att en Polaris går lika hårt trots mindre effekt i motorn, på mattan är dom likvärdiga, om inte tom fördel för polaris...

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
50
Uppsala
Jag har svårt att tro att det beror på okunskap hos Bombardier, det måste finnas en anledning till att dom väljer Tra variatorn? Finns det något den är bättre på? Justerbara ramperna, men det kan inte uppväga det dåliga med den! Eller är den bara billigare?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
En sak jag inte förstår, det skiljer ca 33hk (ca 24kw) vid sträcket på grafen.
Samma hk på motorn.
Detta måste innebära att det är 24kw värme någonstans i drivlinan... borde bli jäkligt hett under huven kan man tycka, eller tänker jag helt galet nu igen?
Du jämför mot Freeridern. Det diffar 14-15 på gaden mellan min set up och org. Org kurvan gå gaden finns inte på denna graf. Allt är inte värme, men till stor del. Jag kan säg att hundra grader varm primär är VARM.

Du som nu kör Polaris PRO RMK, har du nån gång satt handen på primären efter bra stund i lösnö och klättring?

Polarisen är högre drevad och har enligt mig en betydligt bättre kalibrering org. Plus att fly weight style variatorn har bättre effektivitet från 50% och ut. Helt övertygad att Polaris och Artic 800 har mer effekt på mattan än ski-doo org.

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
En del av BRP:s remproblem ligger i detta, om inte det mesta...
Har väl att göra hur TRA:an är uppbyggd jämfört med en AC. Poo. Yam.

Tror även är det som gör att en Polaris går lika hårt trots mindre effekt i motorn, på mattan är dom likvärdiga, om inte tom fördel för polaris...
Helt rätt.

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Jag tror den kan ge lite mer än -11an. Men jag tor inte det är i närheten av vad jag har hittat nu. Den med ny helix finns på vår facebook Bergdahl Lundberg Racing. Kolla den. nästan 100hp!

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Inte illa, nog för att resultaten mest är referens för alla skotrar som körs av samma operator/tillvägagångssätt på samma dyno.
Men här är en xp med en motor som enligt tillverkaren ska ge uppimot 180hp, en 860R från RKtek,
den ger bara 98 på mattan, efter att den är inlämnad till T.E.S. Racing..

[video=youtube;kpoAndlfC6E]http://www.youtube.com/watch?v=kpoAndlfC6E[/video]

så bra jobbat med resultaten

här är även en annons som framhäver hur bra Christian har lyckats,
http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=416571

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Dyno:bigsmile: Vill ha ett kit nu!!!!
De var ju enkelt!...att fixa en bild. Läsa mail och forum där går gränsen!

Nytt pers på kinect bowling 887 på fyra serier, en bit kvar till mina glans dagar som riktig bowlare.

Hur gör man för att få en 7 åring att lyssna! Borsta tänderna måste vara det jä... man kan göra..

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Ser jäkligt lovande ut... Grymt sugen att testa kitet.
Boondockern "snart" inkörd, packar skogsvägarna för fullt :)

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
De var ju enkelt!...att fixa en bild. Läsa mail och forum där går gränsen!

Nytt pers på kinect bowling 887 på fyra serier, en bit kvar till mina glans dagar som riktig bowlare.

Hur gör man för att få en 7 åring att lyssna! Borsta tänderna måste vara det jä... man kan göra..
:)har ett par på 7 och 10. kan trösta med att det blir bara jä....:amuse:
back to reality. varför tycker du att man ska köra in skotern innan kittet monteras??

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Imponenade resultat på Freeriden, blir kul att höra hur det funkar ute i verkligheten...

Angående bromsningen Melmaq länkade till, vad i hela friden var det för nåt?
Lät som dom endast stod och tomvarvade med mattan, utan att belasta direkt mycket alls...
Eller kör man så snabba svep? Kan aldrig tänka mig det...

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Christian kan du utveckla lite runt trackdyno och dom resultaten jämfört med på snö? Det jag läst och "hört" är att en setup utprovad i trackdyno inte fungerar bäst på snö? Stämmer det? Du har ju minst sagt gedigen erfarenhet... :) Läste "någonstans" om att DJ fick mindre effekt på mattan i trackdyno med en setup som gick bäst i fält? Vore intressant att höra din erfarenhet!

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Christian kan du utveckla lite runt trackdyno och dom resultaten jämfört med på snö? Det jag läst och "hört" är att en setup utprovad i trackdyno inte fungerar bäst på snö? Stämmer det? Du har ju minst sagt gedigen erfarenhet... :) Läste "någonstans" om att DJ fick mindre effekt på mattan i trackdyno med en setup som gick bäst i fält? Vore intressant att höra din erfarenhet!
Att helt och hållet bara köra i dynon kan på en motor svagare maskin bli mer av en "bra underlag" set up. Det som är gjort här är att vi har jobbat på snön och sedan gått in och ut ur dynon. Dynon är ett mycket bra verktyg för att hitta små saker som kanske är svårt att känna eller hitta i real life.

-08 så monterade jag DJ kit på två summit xp 800-08. Det var på denn tiden då jag inte brydde mig så mycket annat än att få min egen skoter att gå som jag ville. Racingen var det som tog min tid. När en av dessa två kompisar kom tillbaka och visade sitt missnöje över att skoter gick faktiskt långsammare nu. Han frågade om jag kunnde var snäll och testa den i dynon gratis, för att vi är ju grannar. Ok vi körde med DJ kitet och vi testade även helt org för att se skillnaden. Och när DJ kittet inte gav nå mer annat än lite mer i lägre fart så blev han sur. Kan du göra något åt detta? Jag joxade på lite med andra primär fjädrar och pin vikt. Resultatet blev faktiskt lite bättre i real life när dom testade mot varandra.
Kompisen till grannen som hade köpt kitten släppte i väg ett mail till nämde herre och nämde då min mail adress för vidare diskution om vad jag hade gjort. Det var inte någon specielt trevlig människa som jag pratade med. Mr Dj talade om precis vad han tyckte om min så kallade tilltag, som jag inte hade någon som helst aning om. Att jag hade hållit på med drag racing i 14 år det sket han fullständigt i för han kunnsakper om variator kalibrering var vida överlägsna mina. Så det du läste någonstans är skrivet av honom.

Last edited: