TRA Variator med oljud

mackez

Medlem
29 nov 2004
8
0
1
Hej
I min MXZ:z 93:a så har jag ett skrammlande ljud när motorn är kall och tomgången låg.
Ljudet försvinner helt vid minsta gaspådrag.
Jag har lyckats lokalisera att ljudet kommer ifrån Primärvariatorn och enligt
uppgift så skall det kunna vara glidklackarna som är slitna och behöver bytas... Kan detta stämma?
Någon som känner igen felet?

MVH
Marcus
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Glidklackarna sitter i sekundärvariatorn så felet beror inte på dessa. Snarare så är det viktaxeln o/e viktaxelhålet i vikten som är glapp. Även rullarna i primären kan orsaka skrammel, men då skall de vara i riktigt dålig kondition.

DOck så låter de flesta primärvariatorer vid riktigt låg tomgång pga att vikterna bara hänger i luften utan att ha något riktigt tryck mot rullarna.
 

lotto

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Gävle Sverige
www.borg.se
Spliensen kan vara slut + Guide

Känn efter om det yttre delen på (Motor)variatorn glappar (alltså fram och tillbaka ,,håll i den indre skivan och dra den stora fram och tillbaka,,hoppas du förstår vad jag menar) om den rör sig kan det bli ett oljud så var det på min. Testa och hoppas du kommer på felet.

Ska du plocka isär den yttre delen så se upp för fjäderspäningen...ska du ta loss variatorn, köp en avdragare kostar 179 kr 14mm. Duells----
Den yttre delen kan du få bort med lite milt våld men den sitter tight mot bukplasten........Ett till tips om du plockar isär. det är tre skruvar som fjädern sitter bakom ...det kan vara svårt att få tillbaka dessa skruvar när fjädern är i normal läge lös alltså..skaffa tre lite längre skruvar och muttrar då kan du spänna med dessa och sen tar du bort en lång skruv och sätter dit orginalskruven ---använd locktite---osv tar du bort nästa långskruv. osv......För fjädern måste pressas in och det kan vara JÄVLIGT om man är själv och ej har några specialverktyg..
Lycka till :)
MVH
www.borg.se
 

mackez

Medlem
29 nov 2004
8
0
1
Stämmer

Om jag åller fast den inre skivan mot motorn och drar den yttre delen av primären mot & med rotatationriktningen så glappar den nära 5mm. Var det så du menade att jag skulle testa?
VAd är problemet då? Glappar den mot nåon splines?
MVH
Marcus
 

lotto

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Gävle Sverige
www.borg.se
Troligtvis felet

Jag fick tyvärr byta variatorn..
Det sitter spliens på insidan och det har nog blivit nerslitna...

Kolla på blocket efter variatorer du kan nog få en fin bättre beg för 500-1000 kr..eller sätt ut en köpes anonns ...TRA variatorn passar flera modeller så kolla inte blint på just din modell.(Tror det heter lilla konan)

om du tar loss den yttre delen (se upp för de 6 puckarna och 3 småfjädrar de kommer kanske att lossna.-----Du kan hålla ihop den yttre delen och försök att snurra in spliensen får ett annat läge då kanske det går att få till det.(märk upp med tuchpenna så du vet var det satt från början..

Här kommer lite bilder hoppas det hjälper lite....du ser spliensen på bilderna
http://www.borg.se/Skoter/framtra/framtra.htm

Men förhasta inte dig nu, det finns säkert en lösning på detta. som inte behöver kosta för mycket..Det finns säkert fler på forumet som har bra idéer vänta och se :)
 
Last edited:

nojman

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
En fjäderkompressor gör du lätt själv av en gängstång,några brickor och muttrar. Några järnbitar och lite fantasi så har du en till sekundären också.
Ta till den några cm på gängstången så att du kan sätta fast den i skruvstädet.
Enda anledningen att ta bort primärfjädern är om du behöver byta bussningarna i den rörliga skivan eller kolla/byta fjädern.
Du behöver ingen avdragare för att lossa variatorn om den går ut genom bukhålet.
Sen när du sätter ihop allt så finns det pilar på inre skivan,yttre skivan (rörliga skivan),fjäderhuslocket och det yttre locket med ramper i.Sätt alla åt samma håll.

Lycka till !

nojman
 

mackez

Medlem
29 nov 2004
8
0
1
Problemet löst!

Tack alla för hjälpen!
Problemet är nu löst.. Pinsamt nog så var det bara
centrumbulten på variatorn som ej var åtdragen.. Det gick att gänga ut den för hand.
Men reparationen blev billig :)
Skall man änvända Loctite för att fästa den så den ej vibrerar lös och dylikt?
/MA
 

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Samma problem här

Hej

Jag har en Mach 1 som hade precis samma symptom. Jag kollade variatorbulten och se där, den var lös på min skoter också. Det var bara att dra åt den så försvann oljudet. Perfekt.

// Lidde