TRA SEKUNDÄR PROBLEM!

skoteridioten

Välkänd medlem
1 jan 2000
224
0
16
Hej hej, Fars Summit har börjat att krångla.. Det är en 95:ans Summit 583, har väl gått ca 650 mil och helt orginal. Senaste service gjord vid 500-550 tror jag.. Nu är det så här att Sekundär variatorn har börjat att hacka lite underligt, Det är precis de första metrarna när man åker iväg som det hackar, samt precis innan man stannar.. Under fullgas så märker man inget av det (förutom de första metrarna då..) och åker man i vanligt färdtempo så känner man häller inte av det. Alltså bara när det går mkt långsamt,, Det är precis som det blir tvärstopp i variatorn.
Vad är det för fel?!?!??
 

skoteridioten

Välkänd medlem
1 jan 2000
224
0
16
OK!

Är det nån svår operation? Ja är inte så hemma på sånt här så en beskrivning vore inte dumt! Vill ju inte slänga in den på en dyr service om man kan fixa det själv.
 

Evilabe

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Rem

Precis det låter som om det slirat på remmen på ett visst ställe, tex vid en fastkörning eller liknande prova lägg på en begad rem så märker du om problemet försvinner.
 

skoteridioten

Välkänd medlem
1 jan 2000
224
0
16
Ok....

Tack för det tipset..att man inte har tänkt på det.. Men det var väl synd endå, för eftersom skotern endå har gått en del mil så skickade farsan in på service.. fast det skadar ju aldrig precis.. Men tack för svaren! De ska ja komma ihåg!
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Råkade ut för precis samma sak...

Var till fjälls förra veckan, körde fast ordentligt på onsdgen och märkte på torsdagen att jag hade fått ett missljud från transmissionen (trodde jag). Körde enbart sparsamt de återstående dagarna eftersom jag befarade lagerhaveri. Kom hem och frågade några kompisar - "Byt rem!" sade de - sagt och gjort och problemen är borta! Ingen gladare än jag!
 

skoteridioten

Välkänd medlem
1 jan 2000
224
0
16
Jo..hehe

De ringde från skoterfirman och bekräftade det som ni har sagt...ganska klantigt att missa en sån sak som sliten variatorrem av oss..... =)
 

summit6701

Rookie sledder
1 jan 2000
14
0
0
Vaksam

Hände samma sak för mig i helg, det tog ett tag innan man kollande remmen. Var nära att man började plocka isär kedjehuset.
 

skoteridioten

Välkänd medlem
1 jan 2000
224
0
16
jaa...

Det var det första som vi tänkte på å..men sen så såg vi att felet satt i variatorn.. Men fan va ja grämer mig att ja inte ens kollade skicket på remmen..ååå vilken tabbe...