TRA rullar slut efter 100mil ? Normalt?

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
I höstas satte jag in sprillan nya rullar , ramper , pinnar och upptäckte nu att rullarna är ganska glapp och jag har bara kört 100 mil med dessa grejor. Någon som har koll på om detta är normalt ? isf. någon som vet om finns den någon annan sort som håller bättre än original?
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jag hade liknande problem men de löste sej efter jag satt dit original delar!! Pirat modellen höll inte många mil!
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Vet faktiskt inte, köpte ramper,fjäder o drev i samma veva. Hurså finns det olika prisklasser? el. tänkte du om han "bara" gav mig piratare utan att fråga.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
noe, de tror jag inte, handlarna jag vare i kontakt med har vare ganska måna om att sälja BRP grejjer.. mest svenska priset jag var nyfiken på..
ska byta rullar jag med..
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. kolla lite nu
Hi-Performance har set om
3 std. för 543:-
3 oversize +1mm 12,5g 616:-
3 oversize +2mm 15g 616:-
eller bara bussningen innuti de ovanstående 348:-

Thunder Shift har samma pris på alla 3 storlekarna
3st 649:-

ronnies vill ha
657:- för 3st orginal

vet inte hur de håller ihop, men jag tror de inte är nån fara.,.
du exc, vad har du för tomgång?
har du den får låg kan armarna/rullarna ligga och slå mot rampen och då så far bussningen i rullen..

och rinab vill ha 430:- st !!!!!! dyrt de..
fortfaranade ingen koll på BRP priser..
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Melmaq : Ok vad är det som är bra med större rullar?
Tomgången är nog ca 1500-2000 vpm men det jag är lite lur på är att 419 ramperna jag kört med har startgropar och de nöter väl ganska mycket på rullarna? Hande iaf. samma symtom på min gamla pro 800 med samma ramper.
Nu var rullarna var först lite glappa om man vickade på dem men inget...heter det radiellt glapp. Sen blev de även glapp radiellt och flisor av bussningen hade flygit på kanterna.
Ska man shimsa in rullarna axiellt i gafflarna eller räcker det med i bricka per sida, iaf. så glappar mina nån mm axiellt.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
ah ok, men nje, ja jooo.. nee..
jag tror mer på för låg tomgång..
jag hadde lite bekymmer med min tidigare att den skenade iväg på tomgången upp mot 36-3900rpm. men jag fixade de och fick ner tomgången liite för mkt, variatorn lät ganska högt och vasst på de lääägsta varven på tomgången.. tror de var vibrationerna från armarna.. men är inte 100% slet oxå då ut 3st rullar ganska snabbt.. hadde som tur var 3st från en gammal formula Z liggandes så jag stoppa i dem och höjde tomgången och nu så sere bra ut.. dvs, jag kommer inte att behöva byta nu under sommaren iaf ..

jag har inte läst och förstått ALLT om sk "oversize rollers" men jag citerar thundershift.

You may want to use them for the weight
* 1 mm oversize rollers weigh 2.5 grams more than the standard roller
* 2 mm oversize rollers weigh 5 grams more than the standard roller

They give you more belt squeeze for a better hole shot.

The oversize rollers will raise your rpm's allowing you to run your clickers in a lower position. Having your clickers in a lower number keeps your ramp angle shallower for better acceleration. Lower clicker numbers also give you more usable numbers available for upward adjustment.

Last and certainly not least, they cost much less than the stock rollers.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Ok ok ok ska testa att höja tomgången lite till nästa säsong om inte annat.. Har kollat upp priset på original rullar 187 kr st på Motorbolaget Umeå, beställde där. Får se om det blir lite gräskörning och test om de nya rullarna fixar mitt underliga variator fenomen. Jag har även svetsat på 419 ramperna så att de ser ut som 415 dvs. inga startgropar. Och bra mycket högre från början.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Jag har inte riktigt testat än men den är iaf. mycket mjukare i starten med de omgjorda ramperna. Och det skramlar inget. Men jag har inte varit ute och kört något,,blir så jävl..it mycket spolande för att få bort allt gräs.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Nu har det varit en testkörning, och nu växlar den perfekt 8100vpm och håller det genom hela km/h registret. Hade en mystiskt dipp hela förra säsongen varven sjönk efter det att du nått ca 60-70 km/h för att sen komma upp till 8100 igen. Och nu inga oljud, tomgång ca 2000 vpm.