TRA-ramper till Rave 670 -99

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jag ska hjälpa min kusin att renovera primären på hans Lynx Rave 670 -99 för den orkar inte varva mer än 7000 rpm och den står på clicker 5. Tänkte först bara clicka upp den men det var ingen större idé... Jag misstänker att variatorn behöver en översyn (för det brukar vara så på gamla maskiner) så jag föreslog renovering och ny fjäder men det slog mig att ramperna kanske är slitna också.

Jag tror det är en tra2 i den. Passar ramper från nyare tra i den?

Vad kan det tänkas vara för ramper i en sån original och finns det något bättre recept?
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Kolla avgasportarna med, de ska gå lätt. Sedan kan man ta av hattarna på dem och hålla ett finger på varje för att se att de öppnar som de skall när de varvar.
 
Reactions: eing9911

adv800

Aktiv medlem
13 sept 2013
93
2
8
Skellefteå
Ramper finns specat i sprängskisser hos flera skotersidor, så man kan spåra vad som sitter.. men undersök skicket på allt i variatorn., även fjädern.
Sen hur mår motorn? Packboxar på veven, kolvarna ”kompet” slitage, kolvringsgap osv?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Motorn fick nya kolvar ifjol och ska ha blivit genomgången...hur vet jag dock inte men den verkar gå bra men den når inte mycket mer än 7000 rpm i dagsläget så jag misstänker att primären har kärvat ihop. Skulle tro att den inte blivit rörd sedan 1999.

Jag renoverade en TRA7 åt mig själv i fjol och den misstänker jag har gått betydligt mindre och var betydligt nyare och i den var det mesta slut så jag har rekommenderat honom att köpa renoveringskit och ny fjäder. Sen får vi se hur ramperna ser ut. Jag hittade nummren i sprängskissen.

Vi får se om det är någon större skillnad mellan TRA2 och 7 i hur de är att renovera. Tyckte 7an var ganska enkel trots att jag saknade alla specialverktyg. Jag svarvade ett eget verktyg för att få ur och i någon bussning minns jag. Hoppas det passar.