TRA 3 Variator delade på sig, inre skivan sitter fast vid demontering.

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Hej, plockade bort variatorn idag och började rengöra samt renovera upp den men inre skivan stannade kvar när jag drog åt avdragaren.
Skotern är en Re Rave 600 HO och enligt sprängskisserna ser det t som om den ska kunna plockas bort, har jag rätt eller fel och hur sjutton ska jag få bort den från vevaxeln? Eller ska jag strunta i att lossa den. Är den förresten balanserad tillsammans med yttre delen för jag vet inte exakt hur den satt?
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Om du skall rengöra och renovera variator kan du låta inre skivan sitta kvar på variatorn.

Minns inte själv nu om det finns nåt märke som visar hur dom skall ligga. Men du kan ju kolla om nån tidigare ägare har märkt upp skivorna på nåt vis. Annars är det bara att montera ihop o hoppas det blir bra :)
Själv har jag märkt upp skivorna före demontering.
 

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Tack, jo variatorn har nu renoverats men jag hade faktiskt tänkt ta en koll på vevaxellagringen och se om det hade behövts fyllas med det där svindyra fettet, fick tips att prova med varmluftspistol så kanske den släpper.
Nä tyvärr ingen märkning alls, hade faktiskt tagit fram en tuschpenna men hann inte med när den yttre delen släppte, skulle märkt up innan 😕
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
229
42
28
Har du tillgång till mutterdragare så kör du på tills den lossnar från veven, om inte så behöver du ett mothåll på rörliga delen för att hålla emot.

Om jag inte minns fel ska de va ett litet märke i fasta skivan på baksidan som du sedan försöker pricka in med pil märkningen i den rörliga delen.
 

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Jo jag har mutterknack men visste inte om jag tordes köra med den direkt på bulten/veven.
Har du tillgång till mutterdragare så kör du på tills den lossnar från veven, om inte så behöver du ett mothåll på rörliga delen för att hålla emot.

Om jag inte minns fel ska de va ett litet märke i fasta skivan på baksidan som du sedan försöker pricka in med pil märkningen i den rörliga delen.
Tackar, jo jag har mutterknack men visste inte om jag tordes köra med den direkt på bulten/veven. Då ska jag prova :)