Trög variator AC 6-bult.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej. Efter att äntligen fått börja åka lite i helgen som var. Även om det var dåligt med snö. Så det var inte direkt kvalitativ. Men det blev några km men, såklart det skulle bli lite bakslag... :Cry:

Hade för avsikt att ha gjort bort all service redan. Men primär variator :evil:-en har helt enkelt bestämt sig för att inte ska jag vara medgörlig.

Problem:
Tillslagsvarv ca 1000-1500 varv högre än vanligt.
Kopplar ibland inte ur alls...
Troligen har det inte växlat ut mämnvärt heller. Men det var inte snö för annat än låg fart åkning, så tänkte inte direkt på det.

Variatorn monterades ny ifjol strax före påsk ungefär. Fungerade bra hela tiden. Vikter och fjäder flyttade från gamla. Har nya justerbara vikter som ska in. Men inga av dom var dåliga.

Har stripat ner variatorn bort med yttre kåpan/locket, fjäder,vikter. Går i princip inte att med handkraft trycka ihop eller isär skivorna. Men tar man i så går dom att flytta.

Hade tyvärr slut på bräkklen så det blev ingen rengöring annat än med lite sprit. Dock vara det inget direkt skräp.

Vad kan ha hänt och vad göra ?

Så just nu är det helt enkelt underbart... suck.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Har skotern slirat på remmen något? det är inte omöjligt att den slirat så mycket att variatorn blivit varm och materialet expanderat då brukar dem inte glida särskillt lätt, då är det bara ta isär och rugga med ett fint sandpapper tills det går.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Kan vara ett busenkelt fel.
Om du har den äldre 6bultade som fortfarande har bussningar på vikterna istället för fixerade vikter, då kan du ha dragit åt bultarna/axlarna som vikterna sitter i. Om man gör detta så klämmer "tornen" ihop sej mot korset och då går den extremt tungt, Vill gärna fastna och knappt växla ut. har själv lyckats göra detta en gång och då var jag helt ståendes och kunde inte förstå vad som var problemet försn jag fick höra att jag hade klämt ihop tornen mot korset.

Så testa lossa axlarna/bultarna som du sätter fast vikterna på. Dom ska inte vara skruvad åt fast mer än att det knappt sätter sej.

Och om du nu har lyckats klämt tornen så kan du räkna med att det kommer att gå rätt tungt i variatorn innan du har "nött" till så att det blir ett litet spel mellan korset och tornen. Du kan även styrka på lite fett vid glidytan på tornen. då kommer detta att underlätta rörelsen.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Kan vara ett busenkelt fel.
Om du har den äldre 6bultade som fortfarande har bussningar på vikterna istället för fixerade vikter, då kan du ha dragit åt bultarna/axlarna som vikterna sitter i. Om man gör detta så klämmer "tornen" ihop sej mot korset och då går den extremt tungt, Vill gärna fastna och knappt växla ut. har själv lyckats göra detta en gång och då var jag helt ståendes och kunde inte förstå vad som var problemet försn jag fick höra att jag hade klämt ihop tornen mot korset.

Så testa lossa axlarna/bultarna som du sätter fast vikterna på. Dom ska inte vara skruvad åt fast mer än att det knappt sätter sej.

Och om du nu har lyckats klämt tornen så kan du räkna med att det kommer att gå rätt tungt i variatorn innan du har "nött" till så att det blir ett litet spel mellan korset och tornen. Du kan även styrka på lite fett vid glidytan på tornen. då kommer detta att underlätta rörelsen.
Bra idé, men i perspektivet att den fungerade bra ifjol. Svårt att se att just detta skulle bli under förvaring.

Har skotern slirat på remmen något? det är inte omöjligt att den slirat så mycket att variatorn blivit varm och materialet expanderat då brukar dem inte glida särskillt lätt, då är det bara ta isär och rugga med ett fint sandpapper tills det går.
Inte så jag märkt det, men visst är det väl inte omöjligt. Du har nog rätt vad gäller lösning. Ta isär och justera lite. Men just primär variator skruvning är bland det sämsta jag vet att skruva i på en skoter.
Måste dessutom fixa lite BRA variatorverktyg...

Vill inte behöva använda 500FC maskinen... annat än i nödfal.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
aha, läste lite för hastigt där så jag missuppfattade det hela som att du nyligen hade bytt variator.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Efter att Jul förbudet mot skruvande upphörde... Varför...:hmmmm:

Så blev det lite verktygstillverkning och demontering.
Rörliga skivans lagring var den del som gick påtagligt trögt. Så efter lite övertalning rör den sig klart bättre.

Passade på att kolla över rem slack o dyligt. Så nu ska det nog bli bra. Måste bara ut och köra lite för att justera lite mera.