Tråden om en köpestivst. Där köparen hotar med smutskastning.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Halloj,

(Vet ej om han redan startat en tråd eller inte, är inte speciellet aktiv på forumen längre)

Men iallafall..

I December 2010 sålde jag ett Chassie till en kille i Piteå (ev luleå) Står olika adresser om man söker på hans telefon nummer mot vilken adress han gav mig.
Han tackade mig för snabb leverans osv.

I början på maj slutet av april, hör han av sig igen tokig, värker ur sig att jag sålt honom ett stulet chassie. Chassie numret var bortslipat blandannat.
Nåväl, tyckte det hela lät jävligt skumt, skulle för det första inte köpa in en stulen skoter och för det andra varför sälja ett stulet chassie och ställa hela mitt ryckte på spel.

Jag erbjöd mig att skicka upp ett annat chassie åt honom. Ringde då ner till Yamaha Center i östersund för att kolla om det var samma chassie på 2008års och 2009års modell av Nytro. Ja, det ska passa sa dem.
Detta vara pga att jag endast hade ett chassie från en 2008 hemma.

Skickade upp det utan något tjafs, jag stod för frakten. Någon dag senare får jag ett argt samtal där han säger att jag skickat upp fel Chassie. Här börjar jag lessna. Fotstegen var tydligen lite bredare.

Själv känner jag att jag ersatt honom med en liknande produkt, utan kostnad.

Nåväl.
Hade han hört av sig direkt han hade fått chassiet och sett att det var slipat skulle detta varit något helt annat.
Men att efter 5månader höra av sig och påstå detta, vad som helst kan ju ha hänt med chassiet jag skickade honom, hur skall ens jag veta att det är mitt gamla chassie?

Det han vill är att jag skall betala tillbaka köpessumman till honom samt ta chassiet i retur, men då sitter jag i samma sits, köper jag tillbaka ett "ev stulet" chassie av honom vilket jag absolut inte vill. Vilket är omöjligt och veta om det är samma som jag sålt till honom.

Han kommer göra detta till ett polisärende plus smutskasta mig på forum.
Tror även han ville få skotertidningarna och skriva om detta.

Nåväl jag har sagt min del av historien.

Mvh Rasmus
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Det är väll ganska enkelt chassinummret på skotern/chassiet står väll på kvittot du skickade med?
Men att plötsligt komma 5 månader efteråt lät då märkligt...
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Man borde väl ha märkt detta med chassienr tidgare tycker man ju...verkar lite skumt...samtidigt vet vi ju inte om köparen började meka direkt eller om chassiet lades undan för ett "sommarprojekt".

Du har inget foto på chassiet där man ser numret så du kan påvisa att det var OK då du hade det? Eller kvitto på då du köpte in det.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jo,

Han påstå sig upptäckt detta när han skulle byta chassiet nu efter säsongen.
Eftersom jag skickade chassiet skrevs inget kvitto. Vilket jag aldrig gjort, om ingen sagt att dem behövt det. (Det såldes från mig som privatperson ej firma).

Jag har kvitto sparat från när jag köpte skotern ja. Vet ej om jag skrev ner chassie numret där. Skall kolla.
Har tyvärr inget foto på skotern. Men så här i efterhand verkar ju de vara smart att ta kort på varje liten del.

Nåväl, får väl se om han kikar in här och ger sin version av historien.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
känns ju som han snarare ångrat affären och kör en fuling för att få ett slags "öppet köp" kan ju vara han som slipat numret för ha nåt att skylla på.
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
För lång tid efteråt för att han ska ha något att säga till om, skador och fel ska man undersöka på en gång när man får sakerna. Annars får man skylla sig själv
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Är det du som privatperson som sålt det så då är ju 5 månader för lång tid...sånt skall man ju isåfall påpeka direkt.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Det har gått för lång tid för att han ska kunna komma och kräva något av dej, ringa och gnälla på dej efter 5månader är bara lågt...Säg åt han att fara och flyga!
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Öppet köp brukar väl bara gälla 1 vecka när det gäller företag.
Jag fick Kvitto av dig (din far) men jag frågade visserligen om det oxå.


Rasmus jag kan bara säga att det jag har köpt av dig har jag varit väldigt nöjd med :)
Köpte ju en tank till min nytro i vintras när jag var ute på långtur ( ner till Åre) och min Trailtank hade smält så att soppan rann ut, utan din hjälp hade jag aldrig tagit mig hem. Tack i efterhand :D
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Varför i h-e skickade du ett chassi till INNAN du ställde frågan på forumet? Nästan lika konstigt att bara ge bort en pryl för ett antal tusen utan strid, som hans beteende.
Du talar säkert sanning men det är helt omöjligt att bedöma för oss.
Har du gjort rätt så har du ingenting att vara orolig förr. Vad är det du tror att en tidning ska skriva egentligen?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ja, du har varit alldeles för snäll.
Hade jag varit du hade jag inte ens övervägt att göra nånting...
Dessutom, utan att veta vart han bor-massor av företag som sysslar med inspektion -DNV för att nämna ett exempel- kan med lätthet röntga chassienret och få fram det ändå förutsatt att det inte är bortkapat en stor del i det och isvetsat en slät alubit. Att ytan är bortslipad är inget bra sätt att "ta bort" ett chassinr.
 
4

426H

En del tveksamheter här tycker jag.
Varför erbjöd du dig att skicka upp ett nytt chassie om du inte har sålt ett stulet chassie??? Hade du haft rent mjöl i påsen och koll på grejorna så kunde du ju bara gett honom fingret direkt?
Eftersom du kallar dig yamaha-nisse borde du väl ha lite koll på vad som händer med dom olika årsmodellerna? Påstår du på fullaste allvar att du inte vet att yamaha fixade till dom felkonstruerade fotstegen till årsmodell -09? Det vet ju till och med jag som är helt ointresserad av yamahas skotrar.:lol:

Om man skall hålla på och handla med beggade fordonsdelar så måste man hålla betydligt bättre koll på både chassienummer och årsmodellsförändringar än vad du verkar mäkta med. Skärpning Nisse!
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Låter konstigt att man har en 2år gammal skoter som man inte har en aning på identiteten.
har man det minsta infot om ursprung så går ju allt att ta reda på med ett telefonsamtal.
och är det så att du köpt in en krockad skoter så borde du ha kvitto eller köpekontrakt för varan hade ett ansenligt värde trots skador.
och som någon annan skrev, bara skicka ner ett chassie till så där som en goodwill grej. :confused:

den privata handeln med skrotade skotrar är den enda anledningen till våra höga försäkringspremier, var tar dom annars vägen? http://forum.snowmobile.se/forumdisplay.php?14-Stöldefterlysningar

sen så är ju köparen korkad som köper ett chassie utan papper.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
den privata handeln med skrotade skotrar är den enda anledningen till våra höga försäkringspremier, var tar dom annars vägen?
För alla fyllekörningar med gubbar som sänker sig i tjärnar har inget med saken att göra?
min självrisk för vagnskada är 10.000:-
stöld ligger på 3500:-

Kohandel via blocket är inte största problemet.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
För alla fyllekörningar med gubbar som sänker sig i tjärnar har inget med saken att göra?
min självrisk för vagnskada är 10.000:-
stöld ligger på 3500:-

Kohandel via blocket är inte största problemet.
Ok! Men en stor del är det i iallafall.
kohandel på blocket är inget problem i sig. Men det är en fin marknad där oärliga affärer kan göras.
Och ett stort problem är att köparna är så ivriga att köpa billigt att dom inte bryr sig om ursprunget på det dom köper.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
För alla fyllekörningar med gubbar som sänker sig i tjärnar har inget med saken att göra?
min självrisk för vagnskada är 10.000:-
stöld ligger på 3500:-


Kohandel via blocket är inte största problemet.
Som en parantes måste jag kommentera det.
Min förra Nytro stals ur låst garage-dock var inte själva skotern låst mer än att jag tagit ur nyckeln. (Hade det inte varit för barnen hade jag antagligen inte tagit ur den heller, men det är en annan sak)
När jag anmälde stölden så hade jag inte mage att påstå att den var låst-om Polisen hittat den omg (iofs föga troligt) ve jag inte hur förs bolaget hade kommenterat saken.

Skitsamma. Ingen hittade skotern, trots att jag hittade en "i Umeå(?)" som annonserade ut delar till en Nytro SE på Blocket-samma säsong som dom lanserades, jag pratade med Polisen om det hela som kommenterade det med: Även om det verkar skumt är det inte förbjudet att sälja en ny skoter i delar....

Det slutade iaf med att jag fick ut ersättning på försäkringen.

*30000:- i värdeminskning-efter 80 mil... *suck*
*8000:- i förhöjd självrisk då den var olåst. *suck, igen*
+ Bukskydd, kapell och lite annat småkrafs inräknat som jag fick glädjen av att köpa en gång till.

Jag vet inte hur andra resonerar, men om man inte har som affärside att stycka av en krockad skoter och sälja det som fortfarande är helt så är det billigare att anmäla en krockskada.


Yamaha-Nisse däremot har ju i det här fallet köpt in flera st hela skotrar i kartong och skrotat ner, däremot reagerade jag också på att han "missat" att det var smalare fotsteg på nyare Nytron...
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Givetvis kan ingen komma 5 mån efteråt o kräva nånting på något begat men hur kan du som sagt skicka ett till chassi till honom??!!