Tps

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Jag undrar hur viktigt det är att tps givaren på förgasarna är rättjusterade. Vad har den för inverkan på tändsystemet? Är det en kontakt eller en potensiometer?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Den är mycket viktig. Den är en potentiometer som är kopplad till CDI-boxen och rapporterar hur mycket du gasar och reglerar tändförkjutningen därefter.

På RS'arna så har den även hand om TORSen (vet ej om det är så på årets RX), vilket så här i efterhand inte är en alltför lyckad idé.

Desto högre spänning som levereras från TPSen till CDI, desto tidigare blir tändkurvan. Ex. så om man kör dragracing så ställer man TPSen högre än vad som är föreskrivet för att få högre temp i cylindrarna och bygga mer effekt snabbare men då får man lägre topphastighet vid längre körningar.

För hög TPS kan också orsaka mer blowby ner i vevhuset och få högre oljeförbrukning som följd.

Detta gäller RX, men jag antar att RS är ganska samma lika.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ah.. Vettesjutton om de har sådant, dock så har väl Polaris nån form av TORS, vad det då kallar den.
Är den ihopkopplad med gastummens brytare så är det bara till antifrysgasvajerskyddssystemet :)
Och om man är modig så kan man koppla bort den, är den dåligt justerad så stannar motorn då och då, eller smäller och har sig som om någon trycker ner dödarknappen en kort stund.
 

mojoman

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Mikael_N skrev:
Ah.. Vettesjutton om de har sådant, dock så har väl Polaris nån form av TORS, vad det då kallar den.
Är den ihopkopplad med gastummens brytare så är det bara till antifrysgasvajerskyddssystemet :)
Och om man är modig så kan man koppla bort den, är den dåligt justerad så stannar motorn då och då, eller smäller och har sig som om någon trycker ner dödarknappen en kort stund.
Polaris har TPS (trottle position sensor) De haft det sedan åtminstone 2001,,