Touringskoter med budget 35 000

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Tjena! Ja, vad bör man välja? Vilken är den bästa touringskotern för max 35 000kr. Vill ha en som ryker så lite som möjligt :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Står det inte Yamaha på en äldre fyrtaktare skulle då jag inte tordas i alla fall.... Gillar inte Yamaha heller men dom torde då hålla....

Polaris Weberspisar, (eller vad dom nu hade före FS/FST) samt BRPs V800/1000-motorer är inga under av driftsäkerhet.
 
Reactions: Sneeuwscooter

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Förutom att du kan åka att byta lite kullager i boggin och kanske på driv/sekundäraxel och kanske se över primärvariatorn så tvivlar jag på att en till det yttre fin Venture är något att vara rädd för även om den gått en bra bit. Motorn lär hålla 5000 mil galant bara den servas.
En V800/1000 kommer rasa förr eller senare, det gör dom allihopa då kamkedjesträckarna går sönder/trillar ner i tråget. (gäller för övrigt fyrhjulingarna med samma motor(generation) också.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
BRPs V-tvin är "samma" som dom satte sina diverse fyrhjulingar och är deras egen. OCH DEN ÄR VÄRDELÖS, trodde knappt det fanns några kvar då dom rasade på löpande band pga havererade kamkedjestyrningar. Tung och dålig är sammanfattningen, ska du envisas med gamla fyrtaktare så är Yamaha det enda alternativet!

Polaris tidigare är jag osäker på med i deras FS och FST satt en motor från Weber och det var en rak twin. och den var allt annat än kanon den också....
 

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
En fråga om en såndär Ski-doo GTX. Den finns med flera motorer, bland annat en fläktkyld 550cc och 2st vattenkylda 600cc varav en har SDI och den andra vanliga förgasare.

Är det något här man bör undvika eller satsa på? De verkar prismässigt ligga i samma härad. Tänker köra i fjällen med den, ibland. Dra lite pulka uppför på preparerad led.

Var en som avrådde mig från yamaha 4-taktaren på grund av dess storlek?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Sdi och e-tec 600 är bra och drar lite soppa helst e-tec men sdi är snål också. 550 fläktkylda är slö och drar enorma mängder soppa så du måste ha släde med 200l fat med dig överallt. På ed är Yamaha fyrtaktarna bekväma och bra på ala vis men i lössnö och svår terräng är de tungjobbade.
 
Reactions: Ramback