Touringmaskin

cobrajet

Välkänd medlem
Jag söker en ny touringmaskin oavsett märke som ska klara lite mer än pistade leder, dessutom ska den klara av och backas med utan att gå rätt ned i backen. Vi åker till 80% av tiden två på skotern. Jag vill ha fyrtakt, hyffsat med pulver och den ska klara skogsleder som inte alltid är i så bra skick. Den ska också klara av att köra över sjöar med 20-30 cm snö på ink stöp(inte för klen maskin)Dom jag har tittat på är Yamaha rs Venture GT/TF och Lynx Adventure 1200 4-tec. Tar gärna emot tips på dessa och/eller andra maskiner dock endast nya maskiner. Idag kör jag Yamaha viper venture 700 och venture 500xl(alldeles för klen). Tack på förhand.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Rekommenderar starkt en Venture TF. Går bra på led och bra i lössnön. Har flipp-funktion i boggien som gör backningen bättre, enbart TF som har denna funktion. 120 hk 1000 cc går mycket bra och starkt.
 

cobrajet

Välkänd medlem
Tack för ditt svar, om jag nu fattar rätt så har alltså Venture GT bättre stötdämpare men sämre boggie (för mitt ändamål), men du tycker/tror att dämparna på TF räcker till även för två fullvuxna 120 + 70 kg?
 

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Jag har haft Venture TF -05, och det var enligt mitt tycke en sorglig historia. Obalanserad, spårkänslig, tippig, tråkig motor ( lite klen ), svårstartad, mycket skrammel. Kanske var ett måndagsex, vad vet jag. Den hade inga av de egenskaper jag tycker passar en touring.

Nu har jag inte kört Lynxen, men den skulle vara mitt val iallafall.
 

cobrajet

Välkänd medlem
Jag såg en film på Youtube där 2010 Yamaha rs venture gt blev vald till årets touring för andra året i rad, på den filmsnutten ser det ut som skotern håller på att välta:eek: ett par ggr vid utgången av en svag kurva. Är den så jäkla lätt att tippa? Lynxen känns faktiskt riktigt gedigen, är det någon som har provat den nya Adventuren 1200? Jag läste om den i senaste nummret men vill höra och veta mer om den. Givetvis så ska jag också ta kontakt med en säljare men dom är ju som sagt lite partiska.
 
E

ejwbegysv

Har kört ca 10 mil med Lynx Adventure 1200 -10(I åkersjön under en test vecka med SM)..

Helt underbar touring tycker jag, nu körde jag själv hela tiden. Underbara dämpare, slår aldrig igenom, grymt drag i motorn...

Minns 2 saker som störde mig, kuggar över på 1:an ibland samt att styret tar i rutan vid främsta läget och max styrutslag...

En sammanfattning är att alla slogs om denna skoter när vi skulle hem efter en hel dag på fjället..
 

cobrajet

Välkänd medlem
Kuggar över på ettan ibland? Styret som tar i rutan? Provkör dom inte själva innan produkten går ut till försäljning. Det låter som du ändå var nöjd med Lynxen, men om man ska pynta nästan 140" då får det inte kugga över och inga styren som tar i rutan.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
nog tar jag hellere lynxen än yamahan, men då är jag ju lite yamahahatare också men. lynxen har då bättre boggie och chassiet är säkert mycke bättre också
 
E

ejwbegysv

jag skulle personligen 10 av 10 gånger köpa lynxen... om det nu var en touring jag ville ha..
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Tack för ditt svar, om jag nu fattar rätt så har alltså Venture GT bättre stötdämpare men sämre boggie (för mitt ändamål), men du tycker/tror att dämparna på TF räcker till även för två fullvuxna 120 + 70 kg?
Inte så mycket koll på dämperiet men kan säga att min TF klarar av två pers på 70-80 kg mycket bra. Den är ju gjort för det! :)
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Jag har haft Venture TF -05, och det var enligt mitt tycke en sorglig historia. Obalanserad, spårkänslig, tippig, tråkig motor ( lite klen ), svårstartad, mycket skrammel. Kanske var ett måndagsex, vad vet jag. Den hade inga av de egenskaper jag tycker passar en touring.

Nu har jag inte kört Lynxen, men den skulle vara mitt val iallafall.
Det måste varit ett riktigt måndagsexemplar. Det du skrev upp kan ju ljusteras med dämparna mm. Svårtstartad är då inte min. Variatorn skrammlar men det ska dem göra, alla Yamahas 4t 3-cyl gör det.

Egenskaperna för en touring är ju dubbeldynan, lång matta, stark motor (går ju inte att jämföra med min förra skoter en SRX 700 men för att vara en touring så går den bra), låg bränsleförbrukning vid rätt körning, fint dämperi, bra lössnöegenskaper. Vad saknas? Det jag kan klaga på är tyngden när man kört fast (skett en gång för mig i vinter). :eyebrows: