Touring 2010

windrosso

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
6
Hälsingland
Tjena!

Har i några år nu kört några långturer varje år. Längsta resan hittills var Kiruna-Funäsdalen som var en arrangerad resa av Gyllene Bocken. Har snurrat mycket runt funäsdalen, åkt Ljusdal-Tänndalen, snurrat runt Strömsund-Gäddede-Tärnaby-Vilhelmina. Börjar få lite ont om ideer nu inför årets resor och det är fan dags att boka.
Tänkte att det måste vara fler som åker långturer och kan dela med sig erfarenheter och tips.
Eftersom vårt gäng är begränsat lediga så har vi tänkt oss en resa från torsdag morgon till söndag em inom lagom biltursväg från Ljusdal.
Har kollat på följande:
Eftermiddag onsdag bilresa till Vilhelmina.Torsdagmorgon avfärd med skoter från Vilhelmina via Storuman-Saxnäs-Sorsele-Arjeplog där inkvartering lämpligen kan ske på Hotell Silverhatten. Fredagmorgon styr vi kosan västerut och via Laisvall-Ammarnäs-Tärnasjön-Siterpasset styr vi in i Hemavan och boende på Högfjällshotellet eller på Wärdshuset mitt i byn. På lördagmorgon styr vi kosan vidare västerut till Joesjö,och där vinkla söderut mot Klimpfjäll-Jormvattnet-Gäddede. Sen på söndag åka Gäddede - Vilhelmina.

Har någon koll på sträckorna denna föreslagna rutt?
Tankningsmöjligheter?
Lunchmöjligheter?
Är det för långt att åka från Hemavan till Gäddede?
Hur är boendet på föreslagna ställen?
Någon som kan rekommendera någon annan typ av rutt som skulle kunna passa oss?
Någon som vill tipsa om någon annan fin tur som de har gjort?

På den här bloggen finns tidigare resa beskriven. Kanske finns någon annan med nåt liknande att dela med sig?
http://skoteraventyr.blogspot.com/
 

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
Vi åkte i mars 2009 denna sträcka:
Dag 1: Arvidsjaur-Arjeplog-Laisvall-Ammarnäs-Tärnaby. Övernattning på Fjällhotellet. Bra bastu och öl. :beer:
Dag 2: Tärnaby-Hemavan-Ammarnäs-Sorsele-Arvidsjaur. allt som allt dryga 70mil.
Sträckan Arjeplog-Tärnaby har bra med tank och matställen och lederna är helt okej. Siterpasset är mäktigt!

Vi planerar själva en tur inte helt olik eran fast med start i Skellefteå. Se tråden: http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=30366

Skellefteå-Vilhelmina-Gäddede-Klimfjäll-Storuman-Skellefteå.
 

windrosso

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
6
Hälsingland
Tack för svar.
Vilka ställen är att rekommendera för tankning och mat på den sträckan som du nämner. dvs Arjeplog-Tärnaby?
 

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
Det finns mackar i Arjeplog (OKQ8 och Shell mm), Laisvall (Skelleftebränsle) och Ammarnäs (OKQ8) så det är bara tuta och köra.

Jag kan rekommendera Ammarnäs Wärdshus hemlagade hamburgare. De är grymt goda!:D

Ett tipps som kan vara väl investerade pengar är att införskaffa Kartmans skoterkarta (www.kartman.se) att lägga in i en GPS. Jag gjorde det förra vintern och de ca 400sek som kartan kostade sparade vi snabbt in genom att vi alltid köra rätt.
 

windrosso

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
6
Hälsingland
Hmmm. Få se nu. Vi har snackat ihop oss lite och jag har kollat runt i diverse trådar. Vad tror ni om detta?
Dag 1 Hammerdal-Gåxsjö-Laxsjö-Munsfjället-Gäddede-Jormvattnet-Raukasjö-Klimpfjäll-Hemavan Hur långt kan det vara?
Dag 2 Hemavan-Ammarnäs-Årrenjarka Hur långt kan det vara?
Dag 3 Årrenjarka-Vilhelmina Hur långt kan det vara?
Dag 4 Vilhelmina-Hammerdal Hur långt kan det vara?

Övernattning alltså i Hemavan-Årrenjarka-Vilhelmina
Tips på tankningar? Tips på mat?
 

windrosso

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
6
Hälsingland
Föresten. Vilka skoterkartor kan vara bra att ha i handen? Jag har Strömsund,Tärna och Vilhelmina. Ammarnäs och uppåt? Jag har gps kartan men vill ha papper i backup
 

windrosso

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
6
Hälsingland
Jag vet att det går att göra så men pga att jag sitter med en appledator hemma och kan därför inte använda mapsource så är det lite svårt=)
 

windrosso

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
6
Hälsingland
Ingen som har åkt Hammerdal-Hemavan via Jorm och Hemavan-Årrenjarka? Helt övertygad om att det ska kunna gå och köra dessa sträckor på ca 8timmar men jag är kanske är helt fel ute? Hur långt kan det vara? ca 35-40mil?
 

windrosso

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
6
Hälsingland
Tjena igen!

Lyfter tråden igen för att förhoppningsvis få svar på mina frågor.
Det är ju dags att boka om det ska bli av men man kan ju inte boka något som kan vara svårt att genomföra.
Alltså vi är sex grabbar som ska åka en längre tur torsdag-söndag. Ruttförslag är enligt nedan. Frågorna gäller sträcklängder och tankningsmöjligheter. Jag har skoterkartan men jag har en mac och kan därför inte mäta i mapsource.

Dag 1 Hammerdal-Gåxsjö-Laxsjö-Munsfjället-Gäddede-Jormvattnet-Raukasjö-Klimpfjäll-Hemavan Hur långt kan det vara?

Dag 2 Hemavan-Ammarnäs-Årrenjarka Hur långt kan det vara?

Dag 3 Årrenjarka-Vilhelmina Hur långt kan det vara?

Dag 4 Vilhelmina-Hammerdal Hur långt kan det vara?

Övernattning alltså i Hemavan-Årrenjarka-Vilhelmina
Tips på tankningar? Tips på mat?
 

windrosso

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
6
Hälsingland
Ja om ingen kan svara på frågan kan någon kanske veta hur långt det är mellan Tärnaby och Årrenjarka eller någon annan del av sträckan.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Tjena igen!

Lyfter tråden igen för att förhoppningsvis få svar på mina frågor.
Det är ju dags att boka om det ska bli av men man kan ju inte boka något som kan vara svårt att genomföra.
Alltså vi är sex grabbar som ska åka en längre tur torsdag-söndag. Ruttförslag är enligt nedan. Frågorna gäller sträcklängder och tankningsmöjligheter. Jag har skoterkartan men jag har en mac och kan därför inte mäta i mapsource.

Dag 1 Hammerdal-Gåxsjö-Laxsjö-Munsfjället-Gäddede-Jormvattnet-Raukasjö-Klimpfjäll-Hemavan Hur långt kan det vara?

Dag 2 Hemavan-Ammarnäs-Årrenjarka Hur långt kan det vara?

Dag 3 Årrenjarka-Vilhelmina Hur långt kan det vara?

Dag 4 Vilhelmina-Hammerdal Hur långt kan det vara?

Övernattning alltså i Hemavan-Årrenjarka-Vilhelmina
Tips på tankningar? Tips på mat?
okej då!
1 Hammerdal - Hemavan 378 km.

2 Hemavan - Årrenjarka 272 km

3 Årrenjarka - Vilhelmina 394 km

4 Vilhelmina - Hammerdal 240 km

vad gäller soppa så finns det en hel del mackar längs vägen men man vet ju inte vilka som finns kvar. ta med extra soppa o tanka så ofta tillfälle ges
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
okej då!


3 Årrenjarka - Vilhelmina 394 km
Jag fick den sträckan till 468 km men det kan ju hända att det kommit lite nyare uppdatering på kartan min version är från jan -08:a

Alternativet är ju annars att man bor i Saxnäs istället den natten då får man ju ner den sträckan lite och så blir den sista dagen ca 274 km om man inte köra via vilhelmina .

Jag misstänker och hoppas att ni ska köra utan pulkor och då klarar ni nog iaf 30 - 35mil på 8 - 10 timmar man vill ju stanna och äta lite mitt på dagen och det tar ju sin lilla stund.

Jag har själv kört Slussfors (ligger precis mellan Tärnaby och Storuman)
- kvikkjokk - Kiruna - Treriksröset - kiruna - Nikkaloukta och där gick min boggi av:argh:. Vi var 2 skotrar med varsin kälke och körde 110 mil var på 3,5 dagar.

När hade ni tänkt att åka?