TotalTek 747 , Info.... ?

|Persson|

Medlem
30 okt 2005
12
0
1
Ockelbo
Finns det någon som har info om TotalTek 747 Motorn ?

* många sålda i sverige ?
* mellan vilka år ?
* endast tävlingsmotorer ?
* antal hk ?


...Har fått tag i en ev. TotalTek motor....
Vet i nuläget endast att det är en rotax 670 med fetborrade cyllar typ.
och att den är trimmad utav "TotalTek" !

Hur ser man om det är en 747'a ?

Har sökt runt lite också men hittade nada......:(
 
Senast redigerad av en moderator:

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
Ja om jag inte kommer ihåg helt fel nu så är du inne på rätt spår, Lynx Racing 747 hade den motorn i sig vilket framgår ganska tydligt och det var/är 670i motorn med andra förgasare och borrade cyllar. ska kika vidare om jag hittar något med om den.

"Our top product, however, was in 1996 with the launch of the liquid cooled Rotax 747 that gained a legendary reputation among snowcross enthusiasts. It was used to win six consecutive European Championships by three different drivers."

notera att det här inte är en exakt uppgift men min kusin körde jusst en totaltek 747 för många år sedan i skotercrossen och han hade för sig att det var 154hk i den.

*EDIT* Nu vet jag att det var 152hk i den med dubbelpipor
 
Last edited:

|Persson|

Medlem
30 okt 2005
12
0
1
Ockelbo
hmm..

ja allt låter trovärdigt...
känner en med en lynx cobra -96a i som har en totaltekmotor.
Men enligt han hade 747cyllarna skurit eller nåt så nu satt det 670cyllar i den.
Kan nämnas att det är en gammal tävlingsmaskin också (det syns^^).
fast motorn kan ju vara urhinkad ur nån annan maskin också men han snackade om att den var fett ovanlig iaf.

150 hk är inte tokigt alls :)
 
Senast redigerad av en moderator:

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Bänk kurva på en 750 byggd från en 670, det är ingen TotalTek bygge utan Tomas bygge 750 : )

 
Last edited:

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
en släkting, : p en helt vanlig privatperson som byggt en 750, så ingen firma som gjort det åt han..

han är tyvärr inte medlem på forumet..
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
totaltek gjorde i två olika varianter. för det första så var det en slidmatad modell och det andra modellen ser ni här



dessutom så hade dom egen planad topp och smalare cylinderfotspackning och portad block, cylinder..
kolvarna var uppborrad till 81.88mm
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
:rock:idolbild:rock:
En sådan rova skulle jag vilja ha i 3,6:an hehehe
Finns det någon effektuppgift? Eller ändå roligare bromspapper?
 

r8n

Aktiv medlem
16 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Hur får man in så stora kolvar i 670 cyllar? Jag funderade på det men det blir ju knappt nåt foder kvar!? Jag har ett par repiga som ligger och är borrade till max öd. (79mm). Nån som vet om det går/håller att borra org.foder till 81.88mm? eller nån kolv som passar som är >79mm så att man slipper fodra om.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Hur får man in så stora kolvar i 670 cyllar? Jag funderade på det men det blir ju knappt nåt foder kvar!? Jag har ett par repiga som ligger och är borrade till max öd. (79mm). Nån som vet om det går/håller att borra org.foder till 81.88mm? eller nån kolv som passar som är >79mm så att man slipper fodra om.
Går annars att borra till 81mm å köra med AC 700 kolvar dock är de ingen direkt hållbar lösning då du får ganska tunna foder. Ger 721cc eller nåt sånt om ja int minns fel.

Totaltel cylindrar kanske har tjockare foder för att kunna borra mer?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
:rock:idolbild:rock:
En sådan rova skulle jag vilja ha i 3,6:an hehehe
Finns det någon effektuppgift? Eller ändå roligare bromspapper?
jo det finns säkert nå papper, kan kolla i de finska forumen så lägger upp en här så fort som möjligt.

kan tänka mig att du vill ha det. 150 kusar är ju inte helt fel ( :
 
S

StoxResearch

Ska man borra ordentligt så blir man tvungen att byta till större foder. Höll själv på med en 670 uppborrad till 800; Aluminiumfoder med Nicasil, 85mm coatade Wiseco kolvar.

Tyvärr så förstörde firman som lade på Nicasil (Poeton Aptec i England) cylindrarna. Fick dra igång en rättsprocess som jag till slut tvingades backa ur från, kunde tagit 6 år ytterligare att slutföra, att lägga till de 2.5 år som jag redan hållt på att processa. Anlita INTE den firman, bara ett tips.

Jag fick sedan tag på en RV990 motor, så 800 projektet la jag ner och skänkte bort cylindrarna. De kommer att delta i ett nytt monsterbygge istället; 670 block med 800HO vev och (tror jag) 88mm Sea-Doo kolvar. Ger 921ccm i slutändan. :)

Rotary Valve for life! :D

PS. Vet inte om mitt inlägg platsar i TotalTek 747 tråden, men annars får väl nån läxa upp mig.
 
Last edited:

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Ska man borra ordentligt så blir man tvungen att byta till större foder. Höll själv på med en 670 uppborrad till 800; Aluminiumfoder med Nicasil, 85mm coatade Wiseco kolvar.

Tyvärr så förstörde firman som lade på Nicasil (Poeton Aptec i England) cylindrarna. Fick dra igång en rättsprocess som jag till slut tvingades backa ur från, kunde tagit 6 år ytterligare att slutföra, att lägga till de 2.5 år som jag redan hållt på att processa. Anlita INTE den firman, bara ett tips.

Jag fick sedan tag på en RV990 motor, så 800 projektet la jag ner och skänkte bort cylindrarna. De kommer att delta i ett nytt monsterbygge istället; 670 block med 800HO vev och 87mm Sea-Doo kolvar. Ger 925ccm i slutändan. :)

Rotary Valve for life! :D

PS. Vet inte om mitt inlägg platsar i TotalTek 747 tråden, men annars får väl nån läxa upp mig.
det där lät ju intressant med 800ho i 670, vad använder ni för cyllar för att kunna "passa"?
 
S

StoxResearch

muotkas:
Det är inte jag som bygger den, så jag vet inte de exakta detaljerna. Men det är vanliga 670 cylindrar som borras alldeles våldsamt. Sen blir det en del TiG svetsning för att få tätt för kylvätskan nertill, samt för att bygga på överströmmarna, främst baktill. Cylindrarna kommer nog att svetsas ihop till ett monoblock också för att få ordentliga överströmmare på sidorna också. Tror att toppbultarna kommer att flyttas också. Det är en del annat som behöver fixas också. En TiG, en fräs och en svarv är bra att ha om man säger så.

För att summera; Det finns ännu kvar RV fantaster som vägrar ge upp. Vi gör istället vad som helst för att få RV motorer med lite volym i, :p
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
muotkas:
Det är inte jag som bygger den, så jag vet inte de exakta detaljerna. Men det är vanliga 670 cylindrar som borras alldeles våldsamt. Sen blir det en del TiG svetsning för att få tätt för kylvätskan nertill, samt för att bygga på överströmmarna, främst baktill. Cylindrarna kommer nog att svetsas ihop till ett monoblock också för att få ordentliga överströmmare på sidorna också. Tror att toppbultarna kommer att flyttas också. Det är en del annat som behöver fixas också. En TiG, en fräs och en svarv är bra att ha om man säger så.

För att summera; Det finns ännu kvar RV fantaster som vägrar ge upp. Vi gör istället vad som helst för att få RV motorer med lite volym i, :p
oj, det där blir ett stort projekt, lät verkligen intressant.
bara man fick lite bilder och info när grabbarna börjar med det så hade det varit najs!
tror du det blir med slidmatning eller som bilderna här ovanför?

precis, rv är något extra, man kan verkligen göra "det omöjliga" med dessa motorer..
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
En vis man sa en gång "man kan skapa underverk med en svets" (kanske inte behöver tillägga att han var nöjd med sitt hobbyprojekt...)

Bilder vill jag oxå se så fort ni har tid å ork å lägga upp.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
RV

Rotary Valve for life! :D
För att summera:
Det finns ännu kvar RV fantaster som vägrar ge upp.
Vi gör istället vad som helst för att få RV motorer med lite volym i, :p
Tror du det blir med slidmatning eller som bilderna här ovanför ?

Precis, RV är något extra, man kan verkligen göra "det omöjliga" med dessa motorer..
Jag har sagt det förut och jag säger det gärna igen...
F**N :mad: att ROTAX slutade med sina RV motorer !!
DE ( Rotax ) hade den överlägsna tekniken ända sedan 70 talet men lägger ner den med hänvisning till att REED motorerna ( Serie-III ) ger mer effekt !!!! :eek: :eek: Vad kan vara mer fel !
Sanningen var att REED motorerna var billigare att tillverka... Och alla vet ju vid det här laget kvalitén på REED motorerna... :mad:


.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
helt rätt 2stroke.
man kan få mycket effekt av en rv-motor utan att behöva behöva göra så mycket på den.
ställa slidskivan rätt, porta cylindrar och inte ens behöva borra en massa.
och vad det gäller hållbarheten så är rv motorn en av det hållbaraste motorerna..