Total renovera motorn? enduro 700sp

OggeE

Välkänd medlem
16 okt 2011
162
0
16
Burträsk, Skellefteå
Tjena

Fick för ett tag sedan veta att min enduro har gått mycket längre än vad mätarn säger så jag tänkte byta allt i motorn.

Men min fråga är måste man byta alla lager och dylikt på vevaxeln? eller räcker det att byta kolvarna tror ni och fetta om vevaxeln?

Den har gått ca 800 - 1000 mil gissar jag har ingen aning om hur långt den gått.
jag vet inte om kolvarna är bytta men dom ser väldigt bra ut så dom är nog bytta vid något tillfälle.

Är väldigt tacksam för svar:)

Mvh
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Om du har tänkt behålla maskinen, så är mitt råd att plocka ur motorn och byta lager på veven. - Lagom kul att stå X mil i skogen eller på fjäll med skurna ramlager. Kolla även vevstakslager.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
En total motorrenovering brukar väll gå på ca 10,000kr beroende på vilka delar du köper och om du lämnar in den på firma eller ej, du spara säkert 3-4 tusen om du river motorn själv.

Bara ETT vevlager går på 800kr ;)
 

OggeE

Välkänd medlem
16 okt 2011
162
0
16
Burträsk, Skellefteå
Daaaammmm visste att vevlager inte var gratis men inte så j'vla dyra :/

Får väl gå in på ÅF och snacka lite med dom och se vad dom säger.
Är inte direkt nån supermekaniker, men de kanske inte är så svårt......
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Det beror ju också helt på vilken kvalité du vill ha på lagren. Ett pirat kan kanske gå på 400kr och ett original kan kosta upp mot 1000lappen ;)

Bara man är noga och se hur allt ska sitta då man demonterar.. men som sagt så är det pengarna som styr.
 

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Du behöver inte byta vevlager om dom inte kärvar eller är blå, byt packboxarna och fetta om dom lager som ska ha fett å byt kolvar å ringar så går den 1000-2000 mil till.