TORS-systemet på RS?

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Hallå och god helg på er allihop!

Har nu kört 16 mil med nya Rage:n och följaktligen börjat "hissa" lite mer (se tex tidigare tråd om "inkörning av RS"). Har nu märkt att jag blir tvungen att lägga om lite körstil jämfört med tidigare 2-taktare. Om jag som tidigare med 2-taktarna klipper i ur en kurva för att sedan släppa och bromsa in i nästa kurva, så slår TORS-systemet till på RS:en och klipper tändningen (begränsar varvet till ca 3000 varv). För att avaktivera detta måste skotern stå på tomgång någon halvminut alt att man slår av/startar om. Man är tvungen att hela tiden behålla lite "tryck" med tummen på gasen för att detta inte skall hända. Det är väl bara en vanesak men det var lite irriterande i början!

Hur har ni andra med RS (RX?) upplevt detta, tog det tid för er att vänja er?

Ha´de / Matti
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
TORS skall inte slå till i det läget, då har du något som är galet någonstans, typ för slack gasvajer eller något annat som inte är som det skall.

Jag håller lite gas ibland, men enda orsaken till det är för att motorbromsen är lite häftig på en RX jämfört med Vipern som jag hade tidigare.
 

G-M

Ny medlem
1 nov 2004
2
0
1
det är ett vanligt fenomen på alla nya yamaha om man har en dåligt sjusterad gaswire jag skulle titta över spänningen på den om jag var du!
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Tack för svaren!

Skall kolla spänningen på gasvajern! Hur skall justeringen vara.....stämmer det som står i instr.boken eller har ni andra tips för att få det optimalt? Vore bra om det går att få bort detta "beteende".....annars hade jag nästan planer på att koppla bort TORS från gasen och istället koppla det till en säkerhetskontakt/snodd som jag monterar själv.

mvh / Matti
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
ja klurade vad du menade med TORS system å klippa tändningen, men ja kom på det, de e juh säkerthetssystemet när gasvajern fryser typ, ja klurade å tjoofasde en hel del när ja monterade vänstergas just för att de inte skulle börja bråka, ja har då inte haft problem än på min, annat än variato skrammel.. den har nu gått 17.5mil.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
matti skrev:
Skall kolla spänningen på gasvajern! Hur skall justeringen vara.....stämmer det som står i instr.boken eller har ni andra tips för att få det optimalt? Vore bra om det går att få bort detta "beteende".....annars hade jag nästan planer på att koppla bort TORS från gasen och istället koppla det till en säkerhetskontakt/snodd som jag monterar själv.

mvh / Matti
ja tror de blir nere på gasarna du spänner den lite, känn på gasen medans du spänner så du inte spänner så de höjjer tomgången, kolla spelet på gasen mellan själva handtaget och "gasblocket" som sitter på styret, lite spel men inte flera millimeter, prova dig fram!
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Tack igen.....

...för svaren. Jodå, det är nere vid gasarna man justerar. På min Rage var det ett spel på runt 3½mm vid gashandtaget. Skall enligt instr.boken vara 2-3mm, så nu har jag spänt ner det till knappt 2mm (kan man spänna ner det ännu mer måntro?). Blir spännade att se hur det funkar nästa tur (har varit så förbålt kallt sista dagarna i Härjedalen, mellan 25-30 minus, så jag har inte velat ge mig ut).

mvh / Matti
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
41
Ludvika
Felkod 84...

HAr samma fel på min rage... Å jag vet flera som har det. Kolla vilken felkod du får upp på trippen nästa gång du får det... Är det felkod 84 så har det med gaswiren att göra. antingen för spänd eller slak... har provat fram och tillbaka på min men får hela tiden upp samma meddelande... blir att prova sig fram till rätt spänning i wiren... E för lite snö här men det bär nog upp till sälen över nyår... eller ännu längre upp...


//Jesper
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Bara undrar

Hmmm.......Tycker inte det här verkar likt Yamaha,
har bara kört 4 km med min än,men kan det månne vara så att man ska börja ångra sej att man köpte den..............................
...............Vipern var ju faktiskt inte dum. :rolleyes:
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Larsson skrev:
Hmmm.......Tycker inte det här verkar likt Yamaha,
har bara kört 4 km med min än,men kan det månne vara så att man ska börja ångra sej att man köpte den..............................
...............Vipern var ju faktiskt inte dum. :rolleyes:
Men hallå !!! ny modell kan innebära små barn sjukdommar och är det inte värre än detta så är det väl inget att klaga över.:confused:

Om ni gör rätt så kontaktar ni er återförsäljare och låter dom lösa problemet helt enkelt .. ni har ju för sjutton garanti ..

Det lilla jag har undersökt ang t.o.r.s problematiken så verkar det som att dom har slopat den mekaniska switchen nere vid förgasarna för jag hittar då ingen i a f ..
Men då använder dom förmodligen sig av t.p.s givaren (trottle position sensor) istället för att se var trotteln är för att kunna ange till tändningen hurvida gaswiren har hakat/frysit fast ..

Jag vet en som råkat ut för detta ett par ggr och det enda som han hade gjort som jag inte har gjort det var att han hade justerat tomgången lite och det gör ju att t.p.s givaren helt enkelt ger en anorlunda signal som tändningen ev tolkar som att den inte är helt släppt till tomgångsläget som den var ursprungligen vilket kan ifall jag har rätt angående hur det fungerar i så fall eventuellt leda till att t.o.r.s systemet triggas ibland om man ligger på gränsen.

Så det jag tror att man måste göra i så fall är att justera om t.p.s givaren något.

Men som jag sa ovan så är det ju bäst att ta kontakt med din återförsäljare och höra hur det fungerar och hur man ska fixa det om man kan göra det själv eller om dom måste justera in det med special mätinstrument eller liknande.

Jag förmodar att då maskinen är på tomgångs läge på t.p.s:en så skall det vara ett speciellt motstånd om man mäter på trådarna med en Ohm meter från t.p.s:en och om man inte är inom tolleransen får men helt enkelt lossa t.p.s:en och vrida den något tills det blir bra.

Det man kan göra för att testa är att justera om tomgången så den blir lägre för då stänger spjällen mer och t.p.s:en får en mer "stängd" position vid tomgång.
Sen kör man lite och ser om code 84 dyker upp .. Man kan ju alltid provocera lite.
Fungerar det utan problem nu så stämmer min teori, så då man höjer sin tomgång så kanske man måste "följa med" med t.p.s.givaren något.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Stämmer....

....att jag har justerat upp tomgången lite. Vid leverans låg den runt 1000 men enligt instr.boken skall den vara 1400 plus/minus 100. Tycker att motorn svarar rappare från tomgång från 1400 jämfört med från 1000 då den "boåar" lite granna, om ni förstår ;-)

Men problemet med TORS kvarstår trots spänning av gaswajern, så jag kanske får prova ställa ner tomgången lite igen. Och ja, det är felkod 84 jag får upp.

Nåja, snart dags för första service......då får dom fixa detta plus den rasslande primären :) Annars går den som en dröm.....härligt klipp från 70 till 120 knutar :)))

Ha´de / Matti
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
Jag fick samma fel på min efter ett tag när jag höjde tomgången men då justerade jag gasarna lite lite åt gången och till slut så fick jag till det:) Märkte att man inte få skruva för mycke åt gången när man justerar...