Top Secret Shop nya turbo kit

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
På andra bilden ser det ut som turbon drivs från magen pipa, det bör funka lika bra som på stinger. Men man bör nog ha en kort stinger med viss dim före turbo ändå. Ev har dem det men man ser det inte.

Inte dumt för att få lös plats i vissa byggen. Magstinger funkar ju nästan lika bra i mage även utan turbo. Enda nackdel som jag ser det är att pipan kan samla på sig tvåtakts slem/olja/bensin så man åker omkring med en jäkal coctail i pipan så volymen ändra i tid o otid.

Kör man magstinger mont högt upp som dessa turbo sitter bör man ha en liten dränagestinger/rör ut ur lägsta punkt pipa som hela tiden läker ut gushlan ur pipan. Duger med endast 3mm rör med slang på som dras ut ur chassi så den pissar slem hela tiden.

Ev har de redan tänkt på det??
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
kolla in denna bild då ser man att han har satt turbon på mitten av pipan och sen skicka ut avgaserna i slutet av pipan. Kan inte bli helt optimalt med flödet genom pipan och turbon??

 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de låter ju inte klokt borde ju inte passera några avgaser alls på det sttet , inte genom turbon alltså ??
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Det kan inte vara så att man dragit pipan runt i två loppar och det är mer av en synvilla att det sitter ihop ? En upp runt tilll turbon och nästa ut från turbon och under delvis gemensamt men magen på pinan och ut.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Är det någon som sett/vet hur pipan ser ut inuti då? Även om detmest troligt, så är det väl inget som säger att det inte "loopar" inuti pipan.

Bara en tanke
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=66983&highlight=

se på fan dp gick in i pipan igen ändå.
Måste ju vara dubbelkammare? att dp går in i slutkonan bara för platsbrist, men tycker konan borde bli grövre då? stör inte dp pulserna i pipan?

är det öppet finns det ju ingen anledning att avgaserna ska åka genom turbo istället för rätt genom pipan som vanligt
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
det är ett snyggt avslut på pipan och den nu är hopkopplad med stingern.
stinger ser rätt grov ut också.
det måste vara ett stopp i pipan annars kan inte det funkar, allt kommer gå igenom pipan med den stinger diameter och inget igenom turbo.
 
Last edited:

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=66983&highlight=

se på fan dp gick in i pipan igen ändå.
Måste ju vara dubbelkammare? att dp går in i slutkonan bara för platsbrist, men tycker konan borde bli grövre då? stör inte dp pulserna i pipan?

är det öppet finns det ju ingen anledning att avgaserna ska åka genom turbo istället för rätt genom pipan som vanligt
såg att du undrade varför man sätter turbon där, du får ju högre temp ju närmare kolven du sätter turbon men pulserna i pipan blir dåliga så det blir nog lite "ge och ta".
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
det är ett snyggt avslut på pipan och den nu är hopkopplad med stingern.
stinger ser rätt grov ut också.
det måste vara ett stopp i pipan annars kan inte det funkar, allt kommer gå igenom pipan med den stinger diameter och inget igenom turbo.
jag tänker såhär, stingern är ju den som går in i turbon från bellyn. den grova är ju downpipe. och är skiljd från slutkonan. går som ett slutet rör genom slutkonan till där anslutningen kommer från turbon.
Dock borde detta störa slutkonan?

eller hur fan funkar den där setupen?
Men det kan ju inte vara öppet på bägge sidor turbon, avgaserna kommer ju bara gå genom pipan då.


Men man ser ju pipan på de andra skotrarna är annorlunda. Endast Arcticen som har den konstiga lösningen med downpipen. De andra har separat downpipe ju.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
har inte sett nån bromsning på detta kitt eller info hur pipan ser ut.
Mycke utställning å lite race skulle jag tro
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
En av anl till bättre bottenregister är storleken på turbon och keramiklager på de 2 större kitten 2873 keramik. Att driva den från mitten pipa kan ev ge lite mer värme? Magstinger funkar lika bra som stinger i revkona förutom att pipan samlar på sig slem. KPA har ju gjort en billet 73 kompressor som passar på Garret 28 serie. Garret har bara 2871. Den 73 turbinen + keramiklager är väl största anl till snabbare ladd.

Överdriven stor turbo körs medvetet av dragracing åkare för det ger laddtryck tidigast och man når höga hk. Stor Kompressordel är viktigast för att få snabbt laddtryck påstår dragåkarna.
Helt klart måste pipan vara avdelad och stängd i inv för att detta ska funka, dvs turbon är enda utvägen.
 
Last edited: