Tomt batteri...

Indy 500_efi_sks

Välkänd medlem
4 mar 2008
100
0
6
I skogen
Hej. På min indy 500 efi så är de något som drar slut all ström i batterit på ca 2 dygn... när jag kollar under huven så klickar 2 st relän de ena är bränsle pumps relät och de andra är self shut relay vet inte vad den har för funktion men vad kan de vara som är fel? har kollat jordpunkterna och dom verkar vara ok... vad är de som ger signal till reläna att slå på?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Att batteriet inte laddas helt enkelt. Mät vad du har för spänning över batteriet när skotern är igång på runt 3000 rpm. Det bör vara strax under 14V
 

600xcsp

Aktiv medlem
16 jan 2009
50
0
1
försår jag det rätt om den drar ur batteriet när du har skotern avstängd?
 

Indy 500_efi_sks

Välkänd medlem
4 mar 2008
100
0
6
I skogen
Att batteriet inte laddas helt enkelt. Mät vad du har för spänning över batteriet när skotern är igång på runt 3000 rpm. Det bör vara strax under 14V
ok men som sagt så tar battreiet slut när skotern är avstängd.
Men vet du vad som kan spöka när relana börjar bråka? Tror att de kan vara dom som drar slut på batteriet??
 

600xcsp

Aktiv medlem
16 jan 2009
50
0
1
Tror Jockegubben är på rätt spår, ingenting borde dra ur batteriet om tändningen är avslagen...
 

Indy 500_efi_sks

Välkänd medlem
4 mar 2008
100
0
6
I skogen
nä de borde inte de men de gör de ändå... tändnings låset på min stänger bara av själva tändningen men de ska ändå inte vara nåt som går
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Koppla lös batteriet och se om det klarar sig 2 dygn då, gör det inte det så är batteriet dåligt.

Men reläna du pratade om, klickar dom lite då och då när skotern är avstängd eller hur menar du?
 

Indy 500_efi_sks

Välkänd medlem
4 mar 2008
100
0
6
I skogen
nä det vet jag inte exakt men det jag vet är att dom klickar som fan när batteriet är tomt. Men ska koppla i batteriet och kolla om dom klickar nå under tiden den bara står.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Det är ju bara att du mäter om det är nånting som drar ström när skotern är avstängd, varför krångla till det...
 

Indy 500_efi_sks

Välkänd medlem
4 mar 2008
100
0
6
I skogen
Ja det har jag gjort de enda som händer är att dom där reläna klickar och bränsle pumpen går igång ett tag sen går de inge ström. Men problemet är att jag inte vet vad som styr reläna... Efter ca 2 dygn så går inte bränsle pumpen igång och reläna klickar i ett. Sen så ger efi boxen en felkod som jag inte kan tyda led lampan lyser bara utan att blinka, nån som vet vad de är?? Den felkoden finns inte med i instruktions boken...
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
hade så på min gamla.. var reläet som inte bröt strömmen när man stängde av nyckeln.. antingen byter du reläerna eller så sätter du en strömbrytare på minus kabeln från batteriet..