Tomgångsbeteende F6 -06

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Tjenare, började fundera lite och läsa om tomgångsvarvet på Firecat överlag då jag tycker den har ganska hög tomgång emellanåt. För mig så startar den och varvar upp till ca 3200 rpm, för att efter kanske 10 sek gå ner på 2200 och efter en liten stund där gå ner till 1700-1800 rpm som jag har förstått är normala tomgångsvarvet. Men sen då man gasar till kan den lämna vid ca 2800 rpm och sen dala ner till 2200 och till sist 1800 rpm. Köpte en burk startspray och blåste runt insugsgummina, så gott jag kunde runt båda vevaxeltätningarna och runt spridartätningarna, ingen skillnad i varv.
Jag har en 6.5" styrhöjare, original är 4.44" men den betedde sig likadant med originalhöjaren så att gasvajern är marginellt mer spännd är inte problemet.
Så nu undrar jag, hur beter sig era skotrar, eller kanske detta är normalt? Har för övrigt inte kunnat varmköra den ordentligt för att se hur detta ter sig då jag köpte skotern i augusti och inte kör på mycket snö ännu här, just nu är backen bar.

Mvh Lars.
 

Nike_230

Medlem
16 apr 2010
32
0
1
Åland
Tjä larsan! Kanske problemet är att vajjern går för trögt? Min beter sig lite likadant när den är kall, vet inte exakta varvtal men varven är högre när den är kall..
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Nicke: Vajern löper riktigt fint, får väl se då när vintern anländer och man får gasa genom nån tank. Antar hela alltihop är styrsystemets fel.
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Började fundera över detta nu när jag börjat köra lite. Kan det vara inställning av TPS som felar? Då jag startar om den varm så ligger den fint runt 1800 RPM. Men gasar jag upp så lämnar den först runt 3000 och sen 2200. Inget med vajern, löper lätt och spjället stänger som det skall. Sen läste jag om andra maskiner som bluddrar vid låga varvtal och man måste pumpa lite med gasen för att få den att piggna till, så beter sig min skoter och även i detta fall har folk tipsat om TPS.