tomgångs problem

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har problem med hög tomgång....

Tänkte först tjuvluft men känns inte riktigt som det heller..
Om jag skruvar ut luft skruvarna max och skruvar ut tomgångs skruven 2 varv och höjer nålen max ligger den på drygt 2500 varv tills den dör..

Men skruvar jag in luftskruvarna helt ökar helt plötsligt tomgången till 5000 ?? Sen går den efter några sekunder sakta sakta neråt tills den dör igen..

Känns ju som om det vore tjuvluft så borde den inte öka med mindre luft genom föegasarna eller tänker jag fel
Har också provat med startgas runt boxar och förgasarna och ingen reaktion...

Nån som har något förslag?
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Här finns det några olika möjligheter, det jag först av allt undrar är vad du har för gasare? När du säger "luftskruven" så antar jag att det är ett par vanliga mikuni roundslide med luftskruv bakom trottelhuset? (skruv framför trottelhuset fungerar precis motsatt från en luftskruv, alltså en bränsleskruv)

Nästa sak jag undrar är: hur har du det med packboxarna? Cylinderfotspackningarna är också fräscha? Du har öppnat gasarna och rengjort munstycken grundligt?
Vad vi kan konstatera är ju att den går snålt så förutsatt att den inte suger tjuvluft någonstans så är det läge att gå igenom bränslesystem från pickup i tanken tills det lämnar gasarna. Om den i övrigt går rent är det ivf inget problem med timing etc.