Tomgången sjunker?

Mooseater

Aktiv medlem
3 mar 2009
50
9
8
52
Hälsingland
Vid start är tomgången normal men när skotern gått ett tag är tomgången nästan borta?
Har inte haft skotern i mer än 45mil men den var inte så de första 35 milen.
Nån som har någon ide?
Polaris RMK 550-09

MVH / Mooseater
 

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
Antar att de är förgasare, skruva in tomgångskruven bara så borde den bli bra=) du har ju högre tomgång då den är kall, fast varför den har börjat göra så nu och inte tidigare har jag inte svar på, men kan bero på att det har varit kallt ute tidigare? och nu är varmt :hmmmm:
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Samma problem på mammas indy, blödrar som tusan när man sedan ger gas så min teori är att den får för mycket soppa.
i -20 dog den nästan direkt, vid 0 funkar det som det ska. Skotern är vad jag vet bestyckad för fjällvärden så den går lagomt fett nere på havsnivå..
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
backlund_D - som du beskriver så får den mer i -20 , låter skumt
Ja, verkligen måste ha vänt på hur bestycknig och tempratur förhåller sig till varandra. Skotern går alltså snålt, typiskt då kanske man måste göra något åt saken..
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Skotern drar väll inge tjuvluft? Om förgasarna har darrat lite på gummit och släppt på klämman så suger den ju luft runt förgasarn.
Och när motorn är kall är ju gummina kalla också, men när motorn blir varm värms gummina upp och blir mjukare, ligger det något i det kanske?
 

Mooseater

Aktiv medlem
3 mar 2009
50
9
8
52
Hälsingland
Har inte kollat ang, tjuvluft. Brukar inte tomgången öka vid tjuvluft?
Ska testa med lite startgas i helgen i annat fall är det väl bara att
ställa up lite, kanske är ute tempen ändå som spökar?
/ Mooseater